Kampanjat

Maarit Alkula 12.12.2018 12:04

Bruce Oreck ja Tommi Korpela pidättivät hengitystään Itämeren hyväksi – joulukampanja kerää lahjoituksia Itämerelle

Kuvakaappaus kampanjavideolta.

Kampanjan tavoitteena on saada yritykset lahjoittamaan joululahjarahansa Itämeren hyväksi tehtävälle työlle ja levittää tietoa Itämeren tilasta.

Bruce Oreck ja Tommi Korpela ovat antaneet kasvonsa Baltic Sea Action Groupin (BSAG) joulukampanjalle. Kampanjavideoilla Oreck ja Korpela pidättävät henkeään veden alla symboloidakseen hapen loppumista. Videolla kerrotaan, että Itämeressä on jo Irlannin kokoinen hapeton alue.

Pinnan alle sukeltavat videoilla myös BSAG:n hallituksen puheenjohtaja Saara Kankaanrinta ja hallituksen jäsen, perustajajäsen Ilkka Herlin.

”Päätavoite on saada yrityksiltä joululahjalahjoituksia. Toivomme, että sen sijaan, että yritykset muistaisivat yhteistyökumppaneitaan esimerkiksi viinipulloilla, ne lahjoittaisivatkin Itämeren hyväksi tehtävään työhön. Samalla tavoitteena tietysti on myös kasvattaa tietoisuutta Itämeren tilasta. Video kertoo Itämeren happitilanteen kriittisyydestä”, kertoo BSAG:n viestintäjohtaja Pieta Jarva M&M:lle.

BSAG:n kanssa kampanjan ovat toteuttaneet useat muut toimijat pro bono -hengessä. Visuaalisesta ilmeestä vastasi suunnittelutoimisto Taivas ja kampanjan nettisivuista J+CO. Kampanjavideoiden kuvauksessa olivat mukana Duotone ja Valofirma, ja tilat kuvauksiin tarjosi kiinteistösijoitusyhtiö Genesta.

Jarva kertoo, että joulukampanjalla on merkittävä rooli BSAG:n varainhankinnassa. Kampanja on jo useina vuosina suunniteltu yhdessä suunnittelutoimisto Taivaan kanssa pro bono -projektina.

Jarva kertoo, että tämänvuotisten videoiden idea saatiin Taivaalta. BSAG oli mukana etsimässä henkilöitä videoille.

BSAG on viestinyt kampanjasta erityisesti yhteistyökumppaneilleen.

”Käytössä on myös suoramarkkinointia, sosiaalista mediaa, Googlen hakusanamainontaa ynnä muuta. Olemme mahdollisuuksien mukaan hyödyntäneet mahdollisuuksia saada ilmaista näkyvyyttä hyväntekeväisyystarkoitukseen.”

Jarva kertoo, että käynnissä olevan kampanjan kulut ovat arviolta noin 23 000 euroa. Lisäksi tulevat kampanjaan käytetyt työtunnit. Lahjoituksia on kertynyt tähän mennessä yli 150 000 euroa.

Varoja käytetään esimerkiksi kestävän maatalouden edistämiseen. Ensi vuonna BSAG kohdistaa voimavarojaan erityisesti Itämeri- ja ilmastoystävälliseen maatalouteen esimerkiksi tutkimustyön ja viljelijöille järjestettävien koulutusten kautta.

Kommentti

19.03.2019 11:37

Oi vaalihuuma, missä viivyt?

Suomessa vieraileva turisti ei huomaa mistään, että eduskuntavaaleihimme on alle kuukausi aikaa. Milloin vaalimainonta käynnistyy toden teolla?