Brändit

Maarit Alkula 11.1. 13:24

Buranan mainonta uusiksi – "Otamme pitkäikäisen brändin tunnettuuden peruspilarit ja annamme niille isomman arvon"

Ennen varsinaisen uuden mainoskonseptin lanseerausta Orion tuo markkinoille uuden tuotteen Buranagelin.

Orion uudistaa tunnetun särkylääkebrändinsä mainonnan yhdessä NORD DDB:n kanssa.

Orion Pharma uudistaa Buranan pitkäaikaisen tuotemainonnan linjan. Yhteistyökumppaniksi Orion valitsi kilpailutuksen kautta markkinointiviestintätoimisto NORD DDB Helsingin.

”Etsimme itsehoidossa apteekissa myytävälle Buranalle kattokonseptia, joka toimii kaikissa mediakanavissa ja taipuu myös Burana-perheen eri tuotteille”, kertoo Orion Pharman Suomen itsehoidon markkinointijohtaja Sanna Valasmo-Lunkka tiedotteessa.

”NORD DDB Helsingin ehdotus edusti vankkaa näkemystä ja uudenlaista ajattelua perinteisellä lääkealalla”, hän sanoo.

NORD DDB Helsingin toimitusjohtaja ja luova johtaja Lauri Vassinen on innoissaan uuden asiakkaan rohkeudesta.

”Tuomme särkylääkkeiden ykkösen tähän päivään”, hän sanoo.

Vassinen kertoo Buranan mainonnan suunnittelusta vastaavan associate creative directorin Kalle Wallinin kanssa M&M:lle, että tarkoitus on kokeilla rajoja.

”Lääkemarkkinointia on totuttu tekemään sillä ajatuksella, että sitä ei saa tehdä. Lähdemme tietoisesti kokeilemaan rajojamme. Siihen rohkeuteen sitouduttiin yhdessä”, Vassinen sanoo.

”Lähdemme siitä, ettei valmiiksi masennuta ja olla estyneitä tekemästä asioita. Ryhdymme avoimin mielin hakemaan rajoja, jotta saamme tehdyksi mahdollisimman hyvää sääntöjen puitteissa”, sanoo Wallin.

Für Elise säilyy

Buranan tunnettuus on Orionin brand tracking -tutkimuksen mukaan 95,1 prosenttia. Brändin markkinoinnin tunnistettavimmat piirteet näkyvät ja kuuluvat uudistuksen jälkeenkin.

Burana-mainokset on vuosikaudet muistettu tunnistettavasta musiikista, Beethovenin Für Elise -kappaleesta.

Für Elise säilyttää paikkansa Buranan tunnusmusiikkina myös uudistuksen jälkeen.

”Briiffissä oli, että tätä ei hävitetä. Sävelellä on niin vahva tunnettuus”, Wallin sanoo.

Vassinen kertoo, että kappale oli kilpailutuksessakin keskeisessä roolissa NORD DDB:n esityksessä.

”Uskomme sen voimaan, mutta mielestämme sillä voi leikkiä tai sitä voi sovittaa uudelleen”, hän sanoo.

Wallin kertoo, että myös Buranan tuttu graafinen ilme pidetään mukana.

”Buranan vahvaa graafista ilmettä tuodaan korostetusti esiin. Vanhat hyvät elementit, kuten fontti ja vahva graafinen linja, otetaan pelkistetysti isompaan rooliin. Otamme pitkäikäisen brändin tunnettuuden peruspilarit, annamme niille isomman arvon ja riisumme ylimääräisen kuormituksen pois.”

Buranaa on pitkään markkinoitu tuotelähtöisesti.

”Nyt käännetään huomiota takaisin koko brändiin. Kaikki Buranan tuotteet ajavat samaa asiaa, kivun lievittämistä”, Wallin sanoo.

Ennen varsinaisen uuden mainoskonseptin lanseerausta Orion tuo markkinoille uuden, lihas- ja nivelkivun hoitoon tarkoitetun Buranagelin. Geelimuotoinen Burana esitellään kuluttajille lähes kaikissa Suomen mediakanavissa. Laajemmin NORD DDB:n ja Orionin yhteistyön tuloksia tulee näkyviin pitkin vuotta.

Buranan mediasuunnittelusta vastaa Orionin pitkäaikainen mediatoimistokumppani Mindshare.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.