Burger King kiusoittelee presidentti Donald Trump ia hänen twiitistään, jossa kerrotaan yli tuhannen hampurilaisen tilaamisesta Valkoiseen taloon. Asiasta kertovat muun muassa uutistoimisto Bloomberg, New York Post ja AdWeek.

Presidentin luona vieraili Clemsonin yliopistoa edustava amerikkalaisessa jalkapallossa edustava joukkue Clemson Tigers. Joukkue voitti lajissaan USA:n college-mestaruuden.

Trump kirjoitti Twitterissä engalnninkielisen hampurilaisia tarkoitavan sanan "hamburgers" väärin muotoon "hamberders".

Vaikka virhe korjattiin pian, Burger King ehti kuitenkin iskeä takaisin omalla twiitillään, joka on tässä yhteydessä suomennettu luovaa vapautta käyttäen:

"Suuren kysynnän vuoksi meiltä loppuivat 'hempurilaiset'. Tarjoilemme vain 'hampurilaisia' tänään" (eng. due to a large order placed yesterday, we're all out of hamberders. just serving hamburgers today).

Burger Kingin antaman lausunnon mukaan twiitti oli hyväntahtoista piruilua. Kaikki markkinoinnin asiantuntijat eivät kuitenkaan vakuuttuneet ideasta.

Atlantalainen konsultti Laura Ries sanoo ymmärtävänsä, että yritykset tahtovat olla mukana sosiaalisen median keskusteluissa, mutta hänen mielestään yritysten tulisi pilkallisten viestin sijaan julkaista mieluummin viestejä positiivisessa hengessä.

"Sävy on kokonaan väärä. Se ei ole hauska, se on ilkeä Presidentistä saa olla mitä mieltä hyvänsä, mutta hän on kuitenkin presidentti", huomauttaa Ries.

Burger King totesi vastauksessaan, että yrityksellä on "käsi pop-kulttuurin hermolla" ja yhtiö haluaa olla mukana ajankohtaisissa asioissa. Se on myös ylpeä siitä, että hampurilaiset olivat heidän valmistamiaan tuotteita.

"Me haluamme leikitellä niillä teemoilla, jotka pyörivät internetissä ja uutisjulkaisuissa, mutta emme halua olla ilkeitä", yhtiö sanoo antamassaan lausunnossa.

Jotkut Burger Kingin Twitter-seuraajista eivät pitäneet tempauksesta ja kritisoivat yritystä, mutta toiset taas pitivät siitä niin paljon, että juhlistivat sitä syömällä lounaan Burger Kingissä.

Bränditutkimuksia tuottavan konsulttifirma Brand Keys in perustaja Robert Passikoff ei usko, että tweetillä olisi mitään pitkäaikaista vaikutusta.

"Joskus on hyvin tärkeää brändille käyttää Twitteriä asiakkaan mielipiteen muokkaukseen, esimerkiksi silloin, kun yhtiö on joutunut vaikkapa ruokamyrkytyskohun kohteeksi. Tässä tapauksessa ei ollut ollenkaan kysymys sellaisen suuruusluokan asiasta", hän painottaa.