Tällä kertaa keskiössä on yksi vuoden odotetuimmista elokuvista: Tähtien sota -saagan uusin osa Star Wars, joka saa ensi-iltansa alkaneella viikolla.

Nyt muun muassa The Hollywood Reporter ja The Drum kertovat Saksan Burger Kingin luomasta kampanjasta, jossa ruoan maksuvälineenä ei toimi raha, vaan tiedon vastaanottaminen.

Kampanjassa Saksan Burger King kuvasi videon varta vasten sisustetussa ”spoileriravintolassa”, jossa kaikki elementit ruokalistasta lähtien oli väritetty nimillä ja yksityiskohdilla, jotka paljastavat mahdollisesti jotakin olennaista tulevasta elokuvasta.

Jopa ruokapakkauksiin oli asennettu äänisiruja. Pakkauksien avautuessa käynnistyi elokuvaa koskeva ääniraita. Toisin sanoen, juonipaljastuksilta välttyäkseen asiakkaan olisi tullut silmien peittämisen lisäksi tukkia korvansa.

Videokuvauksiin kutsuttiin itsensä niin kutsutuiksi ”hard core faneiksi” mieltävät ihmiset. He saivat ilmaisen aterian, mikäli olivat valmiita saamaan vastineeksi tietoonsa jotakin hyvin olennaista elokuvasta ennen ensi-iltaa.

Tavalliset asiakkaat voivat saada ilmaisen hampurilaisen lataamalla Sakassa Burger Kingin sovelluksen ja lukemalla ääneen elokuvaa koskevan spoileritekstin. Tästä palkkiona on Whopper-kuponki.

Burger Kingin Saksan markkinointijohtaja Klaus Schmäing kertoo The Hollywood Reporterille, että ketjun tarkoituksena oli asettaa kieli poskessa ihmiset valinnan eteen.

”Halusimme haastaa ihmisten Whopper-rakkauden ja asettaa sen lopulliseen kokeeseen pyytämällä heitä valitsemaan kahden rakkautensa, lippulaivatuotteemme sekä kaikkien aikojen eeppisimmän sci-fi-elokuvaan, väliltä”, Schmäing kommentoi.

Elokuvamaailma ja vinoilu ei ole Burger Kingille vieras yhdistelmä. Vuonna 2017, niin ikään Saksassa, Burger King järjesti Stephen Kingin klassiseen It-kauhutarinaan pohjautuvan elokuvan kutsuvieras ensi-iltanäytöksen, joka oli todellisuudessa elokuvan mittainen mainos.

Koska elokuvassa ihmisiä säikäyttelee Pennywise-niminen pelle, BK päätti jekkunsa tekstillä: ”Tarinan opetus, älä koskaan luota pelleihin”. Tämä oli samalla kuittailua kilpailijaketjulle McDonald’sille, jonka maskotti on ikoninen Ronald McDonald -pelle.

Klaus Schmäing kertoi toivovansa, että kaikki ottavat tuoreen kampanjan vastaan asiaan kuuluvalla huumorilla ja arvostavat ketjun luovaa tapaa yhdistää huumori ja viihdeteollisuus markkinoinnissaan.