Kuluvalla viikolla monet yritykset ja julkisuudenhenkilöt osoittavat tukensa yhdenvertaisuuden puolesta Helsinki Pride -viikon kunniaksi. Ihmisoikeus- ja kulttuuritapahtumaan ottaa osaa myös pikaruokaketju Burger King.

Yritys on toteuttanut Priden kunniaksi maalauksen, jossa ketjun maskotti The Burger King suutelee kilpailevan pikaruokaketjun n maskottia McDonald’sin virallista maskottia, klovni Ronald McDonaldia.

Burger Kingin markkinointiviestinnässä pieni kiusoittelu pitkäaikaista kilpakumppania kohtaan on toistunut useasti.

Burger King Suomen brand manager Kaisa Kasila kertoo, että ketju on aina puolustanut tasa-arvoa, rakkautta ja jokaisen oikeutta olla oma itsensä.

Välillä nähtävä hyväntahtoinen ivailu kilpailijaa kohtaan kumpuaa Kasilan mukaan yksinomaan kunnioituksesta heitä kohtaan.

”Tämä maalaus on mitä suurimmissa määrin kunnianosoitus McDonald’sille arvokkaana kilpakumppanina, mutta samalla haluamme viestiä laajemmin rakkauden ja toisten kunnioittamisen tärkeydestä. Nyt jos joskus maailmassa tarvitaan enemmän rakkautta”, Kasila kertoo M&M:lle.

Helsinki Pride -viikon aikana etenkin sosiaalisessa mediassa voi esiintyä myös soraääniä, joiden mukaan kannanotot liittyen seksuaali- ja sukupuoli-identiteettikysymyksiin eivät kuulu brändeille.

Ossi Hiekkalan Burger Kingille tekemä maalaus on jossain määrin rohkea kuva, joka saattaa monien positiivisten reaktioiden ohella poikia jonkin verran kritiikkiä. Se ei kuitenkaan ole Burger Kingille ongelma.

”Olemme olleet jo monta vuotta Priden kumppani, ja seisomme arvojemme takana. Jos saamme kritiikkiä rakkauden monimuotoisuuden ja yksilönvapauden kannattamisesta, niin se ei meitä haittaa”, Kasila kertoo.

Pikaruokaloita ja hampurilaisravintoloita maailmassa riittää. Vuonna 1953 alkunsa Yhdysvalloissa saanut Burger King ja reilut 10 vuotta aiemmin toimintansa veljesparin Richard ja Maurice McDonaldin johdolla aloittaneen McDonald’sin yhteinen taival hakee kuitenkin vertaistaan.

”McDonald’sin ja Burger Kingin välinen kilpailuasetelma on varmasti kaikille tuttu, ja se on jatkunut jo 50-luvulta lähtien. Ei McDonald’sia tärkeämpää kirittäjää voisi ollakaan”, Kaisa Kasila kiteyttää.

Kauan odotetun suudelman voi nähdä Pride-viikon aikana ulkomainoksissa, printissä sekä Burger Kingin omissa kanavissa ja ravintoloissa kautta Suomen.

Kampanjan on ideoinut ja toteuttanut TBWA\Helsinki. Mediatoimistona toimi Virta Helsinki. Kampanjan kokonaisbudjetti on noin 30 000 euroa.