Markkinointiviestintä

Aleksi Ylä-Anttila 7.12. 11:31

Burger King kikkailee jälleen McDonald'sin kustannuksella: "Sinä et ole hullu, me olemme"

Kuvakaappaus YouTube-videolta
Burger Kingin mainoksessa asiakkaat yrittävät ostaa sentin maksavaa Whopper-hampurilaista McDonald'sista, huonolla menestyksellä.

Burger Kingin kieli poskessa tehty juoni ohjaa ihmisiä hakemaan yhden sentin hampurilaista McDonald'sista.

Pikaruokaketju Burger King on viime aikoina ivaillut mainonnassa kilpailijalleen McDonald'sille moneen otteeseen. Tiistaina käynnistynyt Whopper Detour -kampanja jatkaa tutuksi tullutta linjaa. Kampanjasta uutisoivat muun muassa AdWeek ja AdAge.

Joulukuun 4. ja 12. päivän välisenä aikana Burger Kingin älypuhelinsovellus lähettää viestin jokaiselle, joka on 200 metrin päässä lähimmästä McDonalds ravintolasta.

Viestin mukaan asiakas saa tilata Whopper-hampurilaisen yhdellä sentillä, jos hän suostuu hakemaan sen heti lähimmästä ravintolasta.

Mainosvideo esittää tilanteen, jossa useat asiakkaat menevät McDonald'sin autokaistalle ja vaativat tiukasti Whopperia.

Hölmistyneet työntekijät toteavat, että heillä ei ole Whopper-hampurilaisia myytävänä. Filmin alkupäässä Burger King toteaa itseironisessa hengessä: "Sinä et ole hullu. Me olemme."

Filmi ja kampanja ovat temaattista jatkoa muun muassa Cannes Lions -festivaalille palkitulle McWhopper-tempaukselle, jossa Burger King kutsui McDonald'sin tekemään UK:n rauhanpäivän kunniaksi McWhopper-hampurilaisen, joka olisi yhdistelmä Burger Kingin Whopper-hampurilaisesta ja McDonald'sin Big Mac -hampurilaisesta. McDonald's kieltäytyi kunniasta.

Hiljattain myös Argentiinan Burger King kieltäytyi myymästä Whoppereita ja lähetti asiakkaat ostamaan Big Macia lähimmästä McDonald'sista mukamas hyvän tahdon eleenä.

Kyse oli kuitenkin vain yhden päivän tempauksesta. Kyseisenä päivänä kaikki McDonald'sin Bic Mac -hampurilaisten myynnistä saadut tulot ohjattiin syöpäkeräykseen.