tempaukset

M&M 10.9.2015 18:15 päivitetty 4.2.2016 11:01

Burger King laajensi rauhanpäivän tarjoustaan - Nyt viisi hampurilaisketjua tavoittelevat yhteistä missiota

McDonald's torjui Burger Kingin ehdotuksen yhteistyöhampparista. Neljä muuta hampurilaisketjua on kuitenkin ilmoittautunut mukaan rauhanpäivää juhlistavaan tempaukseen.

Elokuun lopussa hampurilaisketju Burger King päätti järjestää rauhanpäivää varten markkinointitempauksen. BK haastoi arkkikilpailijansa McDonald'sin yhden päivän aselepoon ja valmistamaan molempien yhtiöiden klassikkoainekset yhdistäviä hampurilaisia, McWhoppereita.

McDonald's kieltäytyi kuitenkin kutsusta valmistaa McWhoppereita rauhanpäivänä 21. syyskuuta. Pikaruokaketjun toimitusjohtaja Steve Easterbrook julkaisi vastauksen Facebook-päivityksessä, jonka kommenteista päätellen käyttäjien sympatiat kääntyivät Burger Kingin puoleen.

Syyskuun 1. päivä Burger King lähetti uuden avoimen kirjeen. Siinä hampurilaisyhtiö kertoi, että tarjous Mäkkärille on edelleen voimassa.

Samalla kirjeessä Burger King kertoo saaneensa yhteydenottoja muilta yhdysvaltalaisilta hampurilaisketjuilta, jotka ovat halukkaita levittämään kampanjan yhteistyökumppanin, hyväntekeväisyysjärjestön Peace One Dayn sanaa yhdessä Burger Kingin kanssa.

Luonnollisestikin rauha kuuluu kaikille, Burger King toteaa kirjeessään ja kutsuu Denny's-, WayBack Burgers-, Krystal- ja Giraffas-burgeriketjut mukaan tempaukseen. Burger King ehdottaa, että kaikki yhdistäisivät voimansa ja rakentaisivat Peace Day Burgerin eli "Rauhanpäivän hampurilaisen", jossa yhdistyisivät ketjujen tunnettujen hampurilaisten ainekset.

Burger King paljastaa kirjeessään, että se rakentaa jo tempausta varten pop up -ravintolaa. Muiden ketjujen olisi vain hyväksyttävä tarjous ja tehtävä lahjoitus Peace One Daylle, ja diili olisi solmittu.

Burger Kingin 9. syyskuuta postatusta Twitter-päivityksestä päätellen kaikki muut hampurilaisketjut McDonald'sia lukuun ottamatta ovat vastanneet kirjeeseen jotakin myöntävää.

Animaatiolla höystetty päivitys paljastaa vain sen, että viisi brändiä ovat lähteneet tavoittelemaan "yhteistä missiota".

Burger King on saanut tempauksellaan paljon myönteistä julkisuutta. Vaikka kampanja on yhtiölle hyvää mainosta, sillä on myös onnistuttu levittämään tietoa kansainvälisen rauhanpäivästä ja sen sanomasta. Päivä on tullut suuren yleisön tietouteen aivan uudessa laajuudessa, kirjoittaa Mashable.

Kansainvälistä rauhanpäivää vietetään 21. syyskuuta. YK:n päätöksellä päivä on varattu maailman kattavalle aselevolle ja väkivallattomuudelle.