Kansainvälistä rauhanpäivää vietetään 21. syyskuuta. YK:n päätöksellä päivä on varattu maailman kattavalle aselevolle ja väkivallattomuudelle.

Hampurilaisketju Burger King järjestää rauhanpäivää varten markkinointitempauksen, jossa se haastaa arkkikilpailijansa McDonald's in yhden päivän aselepoon ja valmistamaan molempien yhtiöiden klassikkoainekset yhdistäviä hampurilaisia, McWhoppereita.

Kampanjasivustolla Burger King kertoo järjestäneensä tempauksen muilta osin kuntoon, mutta vielä tarvitaan McDonald'sin suostumus yhteiseen rauhanpäivään.

Hampurilaisketjun kampanja on tehty yhteistyössä rauhanpäivää tukevan hyväntekeväisyysjärjestön Peace One Dayn kanssa.

Jos McDonald's tulee mukaan tempaukseen, asiakkaat voivat maksaa vain Yhdysvaltain Atlantassa myytävät McWhopperinsa rahan sijaan solmimalla rauhan - settle the beef - oman vihamiehensä kanssa.

Kampanjahampparit valmistetaan Atlantassa, koska se sijaitsee puolimatkassa molempien yhtiöiden pääkonttoreista. Burger King operoi Miamissa ja McDonald's Chicagossa.

Legacy marker

Asiasta kertoo Wall Street Journal.