Burger King tunnetaan maailmalla kilpailijalleen McDonald’sille naljailemisesta ja kekseliäistä tempauksista. Viime aikoina hampurilaisketju on muun muassa käyttänyt mainoksissaan kuvia homehtuneista hampurilaisista osoittaakseen, ettei niissä käytetä keinotekoisia säilöntäaineita, ja tarjonnut sovelluksensa kautta ostetun Whopper-hampurilaisen yhdellä dollarisentillä, kunhan sovelluksen käyttäjä kävi ensin fyysisesti McDonald’sin ravintolan lähellä.

Nyt Burger King on on tehnyt kilpailijalleen kepposen Suomessa ulkomainoksilla, joissa Burger King ilmoittaa ilmaisesta toimituksesta, mutta vain kuuteen tarkkaan määriteltyyn osoitteeseen. Äkkiseltään osoitteilla ei ole mitään yhteistä, mutta tarkemmin katsova huomaa, että jokaisessa osoitteessa sijaitsee McDonald’sin ravintola.

Burger Kingin brand manager Kaisa Kasila toteaa, että Helsingissä on edelleen monta kaupunginosaa, joissa sijaitsee McDonald’s mutta ei Burger Kingiä.

”Tämä on traagista – olemme jo pitkään surreet sen asiakkaan kohtaloa, joka kulkee esimerkiksi Herttoniemessä tai Vallilassa ja alkaa himoitsemaan liekitettyä burgeria. Nyt saadaan viimein tolkku tähänkin asiaan”, Kasila sanoo tiedotteessa.

Kasila kertoo M&M:lle, että kyseessä on Burger Kingin ensimmäinen McDonald’siin liittyvä kampanja Suomessa. Hänen mukaansa kampanjan taustalla ovat Burger Kingin kuittailuperinteen lisäksi asiakkaiden toiveet saada Burger King -ravintoloita uusille alueille.

Burger King muuttaa valitsemansa McDonald’sit noutoravintoloikseen ajalle 29.6.–1.7. eli tästä maanantaista ylihuomiseen keskiviikkoon saakka. Valikoituihin McDonald’seihin voi ravintoloiden aukioloaikoina tilata Woltin kautta ruoat Burger Kingistä ilman kuljetusmaksua. Kuljetusmaksun kattavat Wolt-krediitit saa lunastetuksi koodilla BKDELI ja syöttämällä yhden Burger Kingin ilmoittamista kuudesta toimitusosoitteesta.

Kampanja keskittyy vahvasti ulkomainontaan McDonald’s-ravintoloiden lähiympäristössä. Kasila kertoo, että kolmen päivän kampanjalle on ostettu ulkomainontaa pääkaupunkiseudulta kuudesta paikasta. Lisäksi kampanjaa tuetaan mainonnalla sosiaalisessa mediassa ja kahdeksan mikrovaikuttajan kautta. He testaavat ilmaista toimitusta ja jakavat kokemuksensa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Kasilan mukaan kampanjan budjetti on korkeintaan neljäsosan Burger Kingin tavallisen kampanjan koosta.

Kampanja on toteutettu yhdessä mainostoimisto TBWA\Helsingin kanssa.

“Halusimme tällä rohkealla vedolla tuoda Suomeen jo maailmalla tutuksi tullutta brändien välistä kisailua, mutta toki hyvässä hengessä. On ihailtavaa, miten nämä kaksi ketjua ovat jo vuosien ajan toimineet toistensa kirittäjinä”, kommentoi TBWA\Helsingin executive creative director Mikko Pietilä tiedotteessa.