Muun muassa Burger King ja Popeyes -ravintolaketjut omistavan Restaurant Brands Internationalin toimitusjohtaja Jose Cil on julkaissut avoimen kirjeen, jossa hän maalaa ravintolabisnesten tulevaisuutta, kun paluu arkeen on alkamassa monissa länsimaissa.

”Kriisin aikaan nojaamme vahvasti siihen, mihin uskomme. Me uskomme luovuuden ja näkökulmien monimuotoisuuden voimaan. Se tarkoittaa uusien tekemisen muotojen löytämistä niiden parantamiseksi”, Cil kirjoittaa.

Hän kertoo, että yhtiö on käynyt 30 ylimmän ravintolajohtajansa kanssa keskusteluja päivittäin kahden viime kuun aikana, ja näiden keskustelujen pohjalta yritys on päättänyt toimista, joilla turvataan asiakkaiden ja henkilökunnan terveys ja turvallisuus jatkossa. Yksi varhaisista päätöksistä on Cilin mukaan se, että kaikkien töihin tulevien työntekijöiden lämpötila mitataan vuoron aluksi ainakin Pohjois-Amerikan ravintoloissa.

”Tämä on yksi hyvä esimerkki asioista, joita opimme Aasian kollegoiltamme, jotka ovat pari kuukautta meitä edellä ja oppineet, miten ravintolasalit voidaan avata turvallisesti”, Cil selittää.

Hänen mukaansa kanadalaisyhtiö on täysin hyväksynyt sen, että osia sen ravintoloista pitää muuttaa.

”Aivan varmasti lähitulevaisuudeksi ja mahdollisesti ikiajoiksi.”

Ainakin aluksi kaikki työntekijät käyttävät kasvomaskeja ja käsineitä. Yhtiö arvioi myös, voisiko ”mukavammista ja uudelleenkäytettävistä” maskeista tulla pysyvä osa ravintolatyöntekijöiden univormuja.

RBI sanoo myös skaalanneensa digitaalisia kykyjään viime aikoina kovalla tahdilla ja lisänneensä satoja ravintoloitaan kuljetuspalveluiden piiriin. Autokaistojen toimintaa on muutettu niin, että mobiilitilaamisen ja -maksamisen mahdollisuuksia ja täten täysin kontaktitonta palvelua on lisätty.

Cil sanoo, että tärkeintä on tässä vaiheessa edelleen pitää ihmiset etäisyyden päässä toisistaan, mutta samaan aikaan normaalin elämän elementit ovat palaamassa.

”Niihin kuuluu aterian nauttiminen perheen tai ystävien kanssa ravintolassa.”

Asiakkaille näkyvistä muutoksista ovat tulleet mukaan kaikkialla yleistyneet pleksit asiakaspalvelijoiden ja asiakkaiden välissä. Osa pöydistä otetaan pois käytöstä toistaiseksi, vaadittiin sitä tai ei. Lisäksi kaikki pöydät ja tuolit desinfioidaan käyttöjen välissä. BK-ketjuista tutut juomapisteet on siirretty asiakastilojen puolelta tiskin taakse. Tämän lisäksi ketju kouluttaa työntekijöitään uusiin terveys- ja turvallisuuskäytäntöihin kaikkialla maailmassa.

RBI pyörittää reilun viiden miljardin euron liikevaihtoa ja omistaa yli 26 000 ravintolaa yli 100 maassa.