Burger King aloitti tällä viikolla kampanjan, jonka pääviesti on keinotekoisista säilöntäaineista luopuminen. Tällaiset kampanjat menevät yleensä ohi suurempia jälkiä jättämättä, mutta nyt on käynyt toisin. Kampanjasta kertovat muun muassa AdWeek ja Businnes Insider.

Burger King juhlistaa uudessa kampanjassaan suosikkihampurilaisensa Whopperin luonnollisuutta.

Ketju kokeilee rajulla tavalla, miten pitkälle se voi mennä asiakkaittensa testaamisessa ilman, että se menettää heidän luottamuksensa tykkänään.

Ruotsissa tehty kampanja nostaa äärimmäisen terävin kuvin keskiöön tuotteen, jota eivät syö ihmiset vaan aika. Toisin sanoen kuluttaja näkee hampurilaisen tuhoutuvan totaalisesti.

Kuva homeen peitossa olevasta Whopper-purilaisesta on iljettävä ja luotaantyöntävä, ja rikkoo kaikkia mainonnan kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä vastaan.

Joka mainos näyttää Whopperin homeisena ja päivämäärän, jonka ajan tuote on ollut ajan armoilla. Tyypillisesti yhden kuukauden. Iskulause julistaa säilöntäaineiden puuttumisen kauneutta.

Kampanjan takana on kolme mainostoimistoa: ruotsalainen Ingo Stockholm, Ogilvyn omistama David ja Publics.

Mainokset korostavat brändin pyrkimystä päästä eroon kaikista keinotekoisista säilöntäaineista.

Tämä on tehty jo koko Euroopassa ja 400 toimipisteessä Yhdysvalloissa. Vuoden loppuun mennessä pitäisi olla kaikkialla näin.

”Me Burger Kingissä uskomme, että aito ruoka maistuu paremmalle”, sanoo markkinointijohtaja Fernando Machado Burger Kingin emoyhtiö Brands Internationalista.

”Siksi pyrimme ero keinotekoisista säilöntäaineista, makeutus- ja väriaineista kaikkialla maailmassa.”

Kampanjan juuret ovat Skandinaviassa, jossa Whopperit ovat jo olleet puhdistettu keinotekoisista aineista, joiden on epäilty olevan haitallisia etenkin lapsille.

Samalla kampanjassa voi nähdä Burger Kingille ominaiseen tapaan lievää kettuilua myös pahimmalle kilpailijalle McDonald’sille.

Viime vuonna useissa medioissa levisi ilmiöksi noussut livestriimistä, joka näytti, kuinka Islannin viimeinen juustohampurilainen ei ollut säilöntäaineiden vuoksi mädäntynyt kymmenessä vuodessa.

Hampurilaisen osti islantilaismies Hjörtur Smárason vuonna 2009, viimeisenä päivänä, jolloin McDonald’s oli avoinna maassa ennen sieltä poistumistaan. Ajatuksena oli seurata, mäteneekö hampurilainen vai ei.