Brändit

Aleksi Ylä-Anttila 21.3. 09:14 päivitetty 21.3. 10:49

"Burgerimiehestä tuli Formulamies" – Akseli Herlevi tuo lisämausteen C Moren F1-tiimiin yhteistyössä Vaasanin kanssa

Aki Rask
C Moren F1-tiimissä jatkavat tutut nimet. Kuvassa vasemmalta oikealle varikkotoimittaja ja juontaja Mervi Kallio, osassa kisoja varikkotiimiä vahvistava keittiömestari Akseli Herlevi, asiantuntijana toimiva Ossi Oikarinen, selostaja Niki Juusela ja varikkotoimittaja Tomi Tuominen.

Hampurilaisosaamisestaan tunnettu keittiömestari Akseli Herlevi hyppää Vaasanin kumppanina lisävahvistukseksi C Moren ja MTV:n F1-tiimiin.

MTV:lla kisaviikonloput avaava Formulasirkus tutustuttaa formulafaneja kisapaikkakuntien tunnelmaan myös ruokanäkökulmasta. Oppaana makujen maailmaan toimii Burgerimiehenä tunnettu keittiömestari Akseli Herlevi.

Herlevin osallistuminen C Moren F1 -tiimiin on Vaasan Oy:n kaupallisen johtajan Minna Cousinsin mukaan jatkoa yhteistyölle, jonka yritys aloitti hänen kanssaan muutama vuosi sitten.

Tuolloin Vaasan tuki hänen tutkimusmatkojaan paremman hampurilaisen ytimeen. Näiltä matkoilta Herlevi toi takaisin ideoita ja näkemyksiä, joiden pohjalta Vaasan leipoi uudet The BRGR -sämpylät.

Ensimmäiset Vaasanin myötävaikuttamat matkat Herlevi Akseli kuvasi omiin ja Vaasanin kanaviin. Tästä materiaalista virisi ajatus Burgerimies-tv-sarjasta, jossa suuri yleisö pääsi seuraamaan Herlevin matkaa halki Amerikan.

"Nyt tämä sama tutkimusmatkailu ja inspiraatioiden hakeminen jatkuu, kun burgerimiehestä tuli myös formulamies. Formulasirkuksen katsojat saavat Akselin myötä myös uudenlaista tietoa osakilpailupaikkakunnista", Minna Cousins kertoo M&M:lle.

Tänä vuonna Herlevi matkustaa C Moren F1-tiimin kanssa Australian, Azerbaidzhanin, Unkarin ja Meksikon F1-osakilpailuihin, ja tutustuu varikkotoimittajien Mervi Kallion ja Tomi Tuomisen kanssa paikalliseen katuruokakulttuuriin.

Herlevi on siis itse mukana neljässä osakilpailussa taustoittamassa kyseisten kisapaikkakuntien streetfood-kulttuuria ja yleisesti esittelemässä kaupunkeja ja maita formulahuuman taustalla.

Katuruokakulttuuria Melbournessa. | Kuva: C More / Vaasan

 

Jokaiseen kisaviikonloppuun laaditaan omat, kyseisen maan ruokakulttuurin inspiroimat reseptit. Niiden avulla katsojat voivat Cousinsin mukaan valmistaa kisakatsomoeväät sunnuntain osakilpailuun.

"Ruoka on yhä useammalle meistä merkittävä tekijä matkakohteita valittaessa, joten uskomme, että Akselin innostunut suhtautuminen uuden löytämiseen auttaa myös formulafaneja ja antaa heille inspiraatiota. Kuluttajalle on ajankohtaisen reseptiikan lisäksi käynnissä kisamatkakilpailu ja asiakkaillemme järjestetään kisakatsomo Maikkarin studiolla", sanoo Cousins. 

Herlevin matkaa ja perehtymistä kisapaikkojen katuruokakulttuuriin seurataan ensisijaisesti F1-sarjan tapahtumiin painottuvassa Formulasirkus-ohjelmassa. Ensimmäinen maistiainen tästä saatiin jo viime viikon torstaina Australian kisaviikonlopun käynnistyessä.

Akseli Herlevi vei varikkotiimin melbournelaiseen vegaaniravintolaan. | Kuva: C More / Vaasan

 

Akseli Herlevi kertoo, että hänelle matkustamisessa on kyse ennen kaikkea paikalliseen ruokakulttuuriin tutustumisesta. Paras väylä tutustua aitoon paikalliseen tunnelmaan F1-osakilpailun härdellin keskellä on Herlevin mukaan nimenomaan ruoka.

"Pääsen kauden aikana tutustumaan kolmeen itsellenikin täysin uuteen, toisistaan täysin poikkeaviin kulttuureihin. Azerbaidzhan, Unkari ja Meksiko omaavat kaikki vahvat ruokaperinteet, joista tulen varmasti oppimaan paljon uutta. Toivon, että innostukseni tarttuu myös katsojille, joille pääsen Formulasirkuksessa esittelemään kisapaikkakunnan makuja", Herlevi toteaa tiedotteessa.

Uutta hankkeessa on myös se, että jokaista kisaa varten tuotetaan reseptin ohella oma, juuri kyseiselle kisalle räätälöity mainosfilmi.

Koko F1-kauden kestävän kampanjan luova idea on PR- ja viestintätoimisto Wolfcomin Samuel Soraisen käsialaa. Mainonnan suunnittelusta ja tuotannosta vastaavat mainostoimisto 358:n content studion Ale Lauraéus, Ellen Jabai, JP Kontulahti, Antti Nikunen, Harry Ahokas sekä Antti Tähtinen. Mukana toteutuksessa ja jalkautuksessa myös Dingle ja Toinen PHD.

Huumorilla höystettyihin pätkiin on saatu varikkokokki Herlevin ohella mukaan pitkän linjan F1-selostaja Matti Kyllönen, joka näin ollen palaa ääneen F1-kisaviikonlopun yhteydessä.

"Jokainen spotti on kisakohtainen, ja mukaan on otettu vivahteita paikallisesta kulttuurista", kertoo 358:n Head of content studio Ale Lauraéus.

Molemminpuolista hyötyä

Kisamatkoilla Herlevi johdattaa katsojat paikkakuntien mielenkiintoisimpiin ruokakulttuurikohteisiin ja esittelemään kullekin maalle ja kisapaikkakunnalle ominaisimpia ja tärkeimpiä asioita ruokamatkailijan näkökulmasta.

Hän myös jututtaa katuruoan äärellä paikallisia heidän suhteestaan kisoihin ja pääsemme näkemään, miten formulasirkuksen kaltainen jättimäinen tapahtuma näkyy ja vaikuttaa paikallisten arjessa.

MTV Urheilun urheilupäällikkö Markus Autero kertoo M&M:lle, että yhteistyö Vaasanin ja Herlevin kanssa on esimerkki yhteistyösopimuksesta, joka mahdollistaa kisaviikonlopun kokonaistarjontaa rikastuttavien lisäsisältöjen tuottamisen.

Farang BBQ:n omistajan Nathan Lancasterin kanssa tutustuttiin Aasian makuihin. | Kuva: C More / Vaasan

 

"Koemme, että tämä kumppanuus rikastaa hauskalla tavalla sitä kokonaisuutta, joka meillä formuloiden ympärillä on. Aika paljonhan me tällaisia projekteja harkiten teemme. Lähtökohta on aina se, että yhdessä kumppaneiden kanssa tehtävien lisäpalojen tulee olla sisällöllisesti valideja ja niiden tulee tuoda oikeasti lisäarvoa katsojille", Autero kertoo.

Kisaviikonlopun aikana C Morella ja MTV:llä nähdään Auteron mukaan yhteen laskettuna reilut 20 lähetystä, joissa pääpaino on kisatapahtumien ohella sisältötiimin ja asiantuntijoiden tekemillä analyyseillä.

"Varsinaista asiantuntemusta, tapahtumia radalta ja analyysiä niistä on varmasti riittämiin. Formulasirkus-ohjelma, jossa nämä lisäosuudet enimmäkseen ovat, on ohjelmasisällöltään juuri sen tyyppinen kokonaisuus, johon tämä palanen sopii. Mervi Kallio on seikkaillut 21 kohteessa monta vuotta ja maistellut erilaisia ruokia paikan päällä aikaisempinakin vuosina. Nyt meillä on ammattilainen tekemässä arviota katuruokakulttuurista. Siinä mielessä tämä yhteistyö sopii meille hyvin", sanoo Autero.

Vaasan on puolestaan luonut Suomeen uudenlaisen tuoreleipäkategorian tuomalla suuren yleisön ulottuville streetfood-sämpylät. Yhteistyön avulla Vaasan haluaa Minna Cousinsin mukaan edelleen kehittää Street food -tuotteitaan ja tarjota kuluttajille lisää hampurilaistietoutta.

"Vaikka suomalaiset viime vuonna löysivätkin hampurilaisten ja hodarien mahdollisuudet niin arki- kuin pyhäruokanakin, olemme vielä jälkijunassa esimerkiksi Ruotsiin verrattuna. Tavoitteemme onkin kannustaa kuluttajia kokeilemaan uusia makuja ja huomaamaan, että hampurilainen ja hot dog on ateria, jonka jokainen kotikokki pystyy valmistamaan käytännössä yhtä hyvin ja laadukkaasti kuin ravintolakin", kertoo Cousins.

Kyse on koko F1-kauden kattavasta yhteistyöstä, ja samalla myös Vaasanille merkittävästä taloudellisesta panostuksesta. Tarkkaa budjettia Cousins ei kuitenkaan kerro.

"Kyseessä on meille merkittävä, koko vuoden kestävä yhteistyö. Mutta ei ylimitoitettu, vaan yhteisellä sisällöntuotannolla ja sen hyödyntämisellä päästään yllättävän kustannustehokkaaseen yhtälöön. Avauskilpailu myös sinetöi sen, että tästä kaudesta on suomalaisittain kehkeytymässä huippukiinnostava, joten tämä yhteistyömme Maikkarin kanssa osuu siinäkin mielessä parhaaseen mahdolliseen saumaan", hän sanoo.

Vaasan Oy on suomalainen leipomoalan yritys, joka työllistää Suomessa noin 600 henkilöä. Yhtiön liikevaihto tilikaudella 2017 oli 140,2 miljoonaa euroa ja tulos 6,1 miljoonaa euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.