Valtion rahoitusyhtiö Business Finlandin tukea on jaettu myös markkinointi- ja viestintäalan yrityksille. Luovan talouden firmoista suurimman tuen saivat muun muassa vaateyritys Billebeino, tekstiilivalmistaja Finlayson, tuotantoyhtiö Yellow Film, arkkitehtitoimisto Futudesign ja markkinointitietopalvelu M-Brain.

Muun muassa markkinointiviestintätoimistot Wörks ja Vapa Media saivat molemmat 100 000 euron kehitystuen.

Wörks haki BF:n rahoitusta varautuakseen tuleviin vaikeisiin aikoihin.

”Haimme tukea talouden ennusteiden vuoksi ja kuinka nopeasti ne voivat vaikuttaa. Tällä hetkellä olemme onnekkaassa tilanteessa siinä mielessä, että juuri nyt se näkyy meille aika vähän, mutta ennustamme että se näkyminen tulee kasvamaan seuraavien kuukausien aikana”, toimitusjohtaja Jussi Piri sanoo.

Wörksillä työskentelee noin 30 henkilöä, eikä siellä ole jouduttu lomauttamaan tai irtisanomaan ihmisiä koronan vuoksi, päinvastoin.

”Juuri aloitti yksi uusi työntekijä ja toukokuussa aloittaa toinen.”

Piri sanoo, että rahoitusta haettiin vaihtoehtoisten liikevaihtolähteiden kehittämiseen kompensoimaan potentiaalista menetystä, jonka taantuma ehkä tuo.

”Toimintamme perustuu pitkäjänteisiin asiakassuhteisiin. Jos pahimmat skenaariot toteutuvat, eli tulee pitkä taantuma, se tarkoittaa että meidän on nopeasti käynnistettävä sen tyylistä toimintaa, joissa myyntiajat ovat lyhyempiä ja päätösten teko on helpompaa. En halua avata sitä tarkemmin, etteivät kilpailijat saa siitä ajatusta”, Piri sanoo.

Wörks on perustettu vuonna 2011, ja Piri sanoo toiminnan nojanneen aina ketteriin menetelmiin.

”Kun tulee epävarmuustilanne, laaja strateginen osaaminen on arvossaan yhdistettynä siihen, että pystymme tekemään asioita tehokkaasti ja nopeasti. Esimerkiksi äskettäin veimme valtakunnallisen kriisiviestintäkonseptin tuotantoon astu kuluttajilla testattuna 24 tunnissa.”

Piri uskoo, että kesällä päättyvän tilikauden tulos tulee jäämään ennusteista vähän. Wörksin liikevaihto oli viime vuonna 3,2 miljoonaa, ja se teki voittoa 616 000 euroa.

”Tänä kesänä tullaan menemään noin neljään miljoonaan”, Piri arvioi.

Vauhtia digiloikkaan

Vapa Mediassa koronakriisi on vaikuttanut muun muassa lomautusten merkeissä.

”Ei sitä voi kieltää, että korona on pysäyttänyt suurelta osin myös meidän liiketoiminnan”, toimitusjohtaja Noora Wuolanne sanoo.

Vapa Media sai myös Business Finlandilta 100 000 euroa kehitysrahaa.

”Syy miksi haimme tukea on, että tunnistimme tosi nopeasti sen, miten korona tulee vaikuttamaan liiketoimintaamme. Myös asiakkaamme tarvitsevat uusia toimintamalleja, jotta tästä poikkeustilanteesta päästään yli”, Wuolanne sanoo.

Vapa Medialla halutaan kehittää toimintamalli, joka auttaa viimeisiäkin yrityksiä digiloikkaan koronatilanteen pakottamana.

”Näemme että radikaali digiloikka voi tuoda suomalaisille yrityksille aivan valtavasti mahdollisuuksia. Voimme tarjota suomalaisille yrityksille myynnin ja markkinoinnin kehitystä. Kaikki joutuvat nyt siirtymään verkkoon. Tällä pyrimme vastaamaan kysynnän pysähtymiseen.”

Projekti on tällä hetkellä suunnittelu- ja määrittelyvaiheessa, sanoo Vapa Median osakas Mikko Rummukainen.

”Kun kuluttajat eivät pysty enää käyttämään totuttuja ostokanavia, ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuu nopeasti, haluamme tarjota uusia toimintatapoja asiakkaillemme tässä radikaalissa digiloikassa”, Rummukainen avaa.

Korona on ajanut viimeisetkin tilanteeseen, jossa siirtyminen digitaalisiin toimintamalleihin on monelle elinehto.

"Karkeasti voisi sanoa, että kaikki suomalaiset yritykset, jotka voivat suoraan myydä palveluita tai tuotteitaan verkossa, mutta myös kaikki yritykset, joiden asiakkaat etsivät aktiivisesti tietoa ja tukea digikanavista, voisivat hyötyä tästä. Erityisesti vähittäiskaupan, elintarvike- ja logistiikka-alan sekä terveysalan toimijat tulevat mieleen, sillä näillä aloilla on varmasti myös huomattu kuinka nopeasti olemassa oleva toimintamalli voi kärsiä, kun tulee tällainen poikkeustilanne.”

Vapa Media haluaa avata kehitysprojektinsa muillekin, ja sen vaiheista on luvassa oma blogi Vapa Median sivustolla.

”Kun saadaan hanke eteenpäin ja saadaan ensimmäisiä oivalluksia, tiedotamme niistä omissa kanavissamme. Kun kehitetään uutta, haluamme että koko ala hyötyy, jotta saamme jaettua oppeja muillekin.”

Vapa Median liikevaihto oli 12/2019 päättyneellä tilikaudella reilut neljä miljoonaa euroa, josta voittoa 649 000 euroa.

”Loppuvuotta on vaikea arvioida, mutta ennustamme koronan vaikuttavan tämän vuoden tulokseen heikentävästi”, Wuolanne arvioi.

Lue myös : Nelipäiväinen työviikko on Wörksille rohkea hyppy tuntemattomaan: ”On helpompi puhua kuin tehdä jotain ensimmäisenä”

Vapa Median liikevaihto kapusi yli neljän miljoonan euron: ”Aitous on tämän päivän kovinta valuuttaa”