Sopimus astuu voimaan 1.1.2020 ja käsittää Pohjolan Liikenteen kaikki pääkaupunkiseudun HSL-ajossa olevat linja-autot sekä Kotkan ja Imatran paikallisliikenteen linja-autot. Kaikkiaan mainossopimuksen piiriin kuuluu noin 400 linja-autoa.

Vuonna 2015 alkanut Suomen Liikennemedioiden yhteistyö bussiyhtiö Nobina n kanssa päättyy 31.12.2019 juuri ennen Pohjolan Liikenteen kanssa solmitun mainossopimuksen voimaan astumista.

Sopimuksen myötä Liikennemedia operoi uusina alueina Kirkkonummella, Sipoossa ja Keravalla. Lisäksi Helsingin kaupungin sisäisessä liikenteessä olevien mainospintojen määrä lisääntyy Liikennemedioiden liiketoimintajohtaja Henry Valkosen mukaan huomattavasti.

Liikennemedioilla on ensi vuoden alusta lähtien käytössään pääkaupunkiseudulla yhteensä noin kaikkiaan noin 1 300 mainospintaa.

Valkosen mukaan Liikennemediat pystyy sopimuksen myötä tarjoamaan asiakkaille entistä paremmat mainoskampanjat koko pääkaupunkiseudulla.

Pohjolan Liikenne on vahvistanut markkina-asemaansa viime vuosina HSL liikenteessä. Viimeisimmän kilpailutuksen myötä Pohjolan Liikenteelle tulee uusia linjoja ajettavaksi muun muassa Leppävaarassa ja Keravalla. Lisäksi Kirkkonummella Pohjolan Liikenne on ainoa operaattori HSL -liikenteessä.

"Helsingin keskusta-aluetta pystytään tarjoamaan nyt paremmin ja Espoossa vahvistumme entisestään Pohjolan voitettua muun muassa Leppävaaran liikenteen suurelta osin itselleen. Tapiolan ja Matinkylän seudulla, sekä muualla Länsi-Uudellamaalla Pohjola on selvästi vahvin. Nämä ovat kasvualueita, joissa mainonnan kysyntä on jo nyt ollut suurta", Henry Valkonen kertoo.

Pohjolan Liikenne on ilmoittanut linjanneensa, että se ei kommentoi sopimusasioita julkisesti.

Ulkomainonta kiinnostaa

Vuoden alusta Liikennemediat toimii bussimainonnassa Turussa, Oulussa, Espoossa, Vantaalla, Helsingissä, Kirkkonummella, Kuopiossa, Kotkassa ja Imatralla. Kun mukaan luetaan yhtiön toiminta pääkaupunkiseudun ulkopuolella, Liikennemedioilla on käytössä yhteensä noin 700 linja-autoa.

Henry Valkonen on varma ulkomainonnan kasvusta ja vetovoimasta asiakasyritysten keskuudessa myös tulevaisuudessa. Hänen mukaansa ulkomainonta on jatkuvasti vahvassa kasvussa muun muassa siksi, että kyseessä on edullinen ja kustannustehokas tapa mainostaa.

"Mainokset liikkuvat ympäriinsä halutuilla alueilla, joten kontaktien määrä on erittäin suuri. Sisätilojen mainonnassa kontaktien määrä on jopa useita miljoonia kampanja-aikana. CPM luvut päihittävät jopa edullisimmat verkkomainoskanavat. Alan kasvusta ei ole epäilystäkään", Valkonen arvioi.

Valkosen mukaan erityisesti tapahtumat sekä erilaiset lanseeraukset ja uutuustuotteet muodostavat ison ryhmän liikennevälinemainonnan asiakaskunnassa.

"Toisaalta asiakkaita on aivan joka alalta laidasta laitaan".

Taksimainonta tukee bussimainontaa

Liikennemediat lähti lisäksi keväällä merkittävällä osuudella osakkaaksi taksimainontaan sekä analytiikkaan ja digitaalisen mainonnan kehittämiseen erikoistuneeseen GoGoCar Oy:öön.

Oston myötä Liikennemediat vahvistaa GoGoCarin tuotantoa ja asennusta, sekä tarjoaa tukea myynnissä ja palvelujen kehittämisessä. Vastaavasti GoGoCarin mainostarjonta useilla paikkakunnilla vahvistaa Liikennemedioiden mainoskenttää. GoGoCar toimii valtakunnallisesti, joka oli yksi syy kauppaan.

Henry Valkonen kertoo, että mainostakseja on Liikennemedioiden kautta otettu myyntiin yhteensä noin 250. Yhtiö operoi taksimainonnan kautta Tampereella, Jyväskylässä, Porissa, Rukalla, Levillä, Tahkolla ja Himoksella.

Kaikkiaan kalustoa on siis käytössä yhteensä noin 950 kappaletta. Mainospintojen kokonaismäärä ulkopinnoissa noin 2 700 kappaletta. Sisäpintojen kokonaismäärä on yli 25 000. Sisäpinnoilla tarkoitetaan esimerkiksi istuinselustoja ja julisteita.

"Mainontaa pystytään nyt tarjoamaan koko Suomessa omien bussimainossopimusten ja kaupunkien lisäksi esimerkiksi tilataksien ja pikkubussien perissä, joka tukee loistavasti muun muassa bussien kokoperämainontaa. Merkittävinä alueina ovat muun muassa Tampere, Jyväskylä sekä Pohjois-Suomen hiihtokeskukset", sanoo Valkonen.

GoGoCarin toimitusjohtaja Anssi Aura kertoo yhteistyön Liikennemedioiden kanssa alkaneen vauhdikkaasti.

"Olemme erittäin tyytyväisiä alkaneeseen yhteistyöhön ja odotamme innolla tulevaa. Kesällä toteutettiin ensimmäinen kampanja Liikennemedioiden myymänä, jossa mukana oli bussimainonnan lisäksi Tampereen tilatakseja. Näin asiakkaalle saatiin näkyvyys heidän haluamillaan alueilla", Aura kertoo.

Suomen Liikennemediat teki viime vuonna 990 000 euron liikevaihdon ja 60 000 euron tuloksen. Henkilöstön lukumäärä on yhteensä 11, joista 5 on omaa henkilökuntaa ja 6 sopimussuhteella oman yrityksen kautta. Arvio vuoden 2019 liikevaihdoksi on 1,1 miljoonaa euroa ja tulokseksi 90 000 euroa.

Minkälaista kasvua ennakoitte vuodelle 2020, kun uusi sopimus astuu voimaan?

”Arvioimme kasvun vahvistuvan erityisesti pääkaupunkiseudulla ja lisäksi uudet paikkakunnat ja GoGoCarin yhteistyön kautta tuleva myynti tuovat tietysti oman lisän myyntiin. Haemme reilun 20 prosentin kasvua vuonna 2020, eli liikevaihdollisesti noin 1,4 miljoonan liikevaihtoa. Osa kokonaiskasvusta painottuu lisäksi GoGoCarin toimintaan”, Valkonen kertoo M&M:lle.