Cannes Lions

Laura Kukkonen 13.6. 08:05

Cannes-konkari Antero Jokinen neuvoo nuoria luovia: "Löydä humaani ja yllättävä idea, jonka tajuaa sekunnissa"

Paavo Lehtonen
Antero Jokinen tuomaroi Suomen Young Lions -kisaa. Hänen oma uransa sai myös vauhtia Cannes Young Lions -voitosta vuonna 2002.

Cannes Young Lions -kisassa kultaa vuonna 2002 voittanut Antero Jokinen toteaa, että voittotyön idean täytyy olla universaali ja yllättävä. Voitto vaatii sekä taitoa että onnea.

Luova suunnittelija Antero Jokinen tuomaroi tänä keväänä Suomen Young Lions -kisojen printti-, digi- ja filmi-kategorioiden töitä. Mainostoimisto 358:n perustajiin kuuluva Jokinen on itse kokenut Cannes Young Lions -voiton vuonna 2002 yhdessä Niklas Liljan kanssa.

Kaikki kotimaan kisassa voittaneet nuoret suunnittelijaparit lähtevät koettelemaan taitojaan Cannesiin ensi viikolla.

Tuleeko Cannes Young Lionsista voittoja Suomeen tänä vuonna?

"Suomen kisassa oli tosi hyviä duuneja. Pyysimme myös Digital-sarjan 11 parasta tiimiä presentoimaan meille englanniksi. Itselläni ei juniorina ollut sellaista itsevarmuutta ja englanninkielen ääntämystä, jota näillä kaikilla oli. Suomalaisten nuorten luovien taso ja esiintymistaidot ovat hyvät, mutta myös kansainvälinen taso on noussut. Jos nämä tekijät lähetettäisiin aikakoneella kymmenen vuotta sitten järjestettyyn Cannesiin, voisin luvata mitaleja", Jokinen sanoo.

Hän kertoo, että Young Lions -kisassa pärjääminen auttaa suunnittelijoita eteenpäin urallaan ja maailmalla. Young Lions -kullan jälkeen luovan suunnittelun agentit alkoivat ottaa yhteyttä Jokiseen, joka työskentelikin kisavoiton jälkeen 4,5 vuotta Amsterdamissa ja vuoden Los Angelesissa.

"Totta kai se auttoi urakehitystä. Rekrytointimielessä Cannes on hyvä paikka, jos mitaleja tulee. Sieltä voi ammentaa muutenkin paljon, vaikka ei mene kisaamaan. Voi aistia kansainvälistä tasoa ja todeta, että emme me suomalaiset olekaan niin huonoja", Jokinen sanoo.

Jokisen mukaan hänen ja Liljan Cannes Young Lions -työn "Your pee is cleaner than the water 1,5 billion people drink daily" idea syntyi roséviinin inspiroimana hotellihuoneessa Cannesissa viideltä aamuyöstä.

"Meillä kävi tuuri, kun löysimme idean ja myös tunnistimme sen. Siellä pärjää, jos löytää universaalin ja humaanin näkökulman, johon kaikki voivat samastua. Sen pitää olla myös yllättävä totuus, eikä itsestäänselvyys. Lisäksi työ täytyy esitellä niin, että idean tajuaa sekunnissa. Siinä ne kriteerit ovat. En epäile, etteivätkö tämän vuoden kandidaatit pystyisi sellaiseen", Jokinen sanoo.

Cannesissa kisaavilla nuorilla leijonilla on rajoitettu aika keksiä ja toteuttaa kilpailuideansa paikan päällä festivaaleilla. Jokinen teroittaa, että voittoon tarvitaan sekä taitoa että onnea. Omaan Young Lions -voittoonsa johtanutta prosessia Jokinen neuvoo kokeilemaan harkiten.

"Nuorilla on yksi ainoa tehtävä, eli voittaa. Rosélla kannattaa läträtä varovasti tai voiton jälkeen tosi paljon", Jokinen sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö