Cannes Lions

Laura Kukkonen 25.5. 11:58

Cannes Lions yrittää tosissaan lisätä monimuotoisuutta tuomaristoihin

Kesäkuussa 2018 järjestetään järjestyksessään 65. Cannes Lions -festivaali.

Tänä vuonna 46 prosenttia markkinointikilpailu Cannes Lionsin tuomaristojen jäsenistä on naisia.

Markkinointiiin ja luovuuteen keskittyvä festivaali Cannes Lions palkitsee maailman parhaita luovia töitä 18.-22. kesäkuuta.

Kilpailussa on tänä vuonna mukana 26 kisakategoriaa, joita puntaroi yhteensä 413 tuomaria.

Cannes Lionsin julkistamien kisatuomaristojen kokoonpanoista 46 prosenttia on naisia. Tuomarit edustavat 50 valtiota ja ensimmäistä kertaa tuomaristoissa on mukana edustajat Georgiasta, Nigeriasta, Keniasta ja Sri Lankasta.

Cannes Lions -tapahtuman johtaja Jose Papa kommentoi tuomaristojen kokoonpanoa tiedotteessa:

"Olemme sitoutuneet varmistamaan, että tuomaristoihimme kuuluu monimuotoinen joukko ihmisiä kaikkialta brändikommunikaation ekosysteemistä", Papa sanoo.

Hän kuvailee tuomaristojen tehtävän olevan "toimia luovuuden vartijana ja juhlistaa töitä, jotka osoittavat luovuuden arvon kaikissa sen muodoissaan".

Kaikkiaan 26 kategoriatuomariston puheenjohtajista yhdeksän on naisia: Isobarin Jean Lin, FCB:n Susan Credle, VML:n Debbi Vandeven, Furlinedin Diane McArter, Badger & Wintersin Madonna Badger, Warner Bros. Recordsin Lori Feldman, Saatchi & Saatchin Kate Stanners, Jo McCrostie ja Wieden+Kennedyn Colleen DeCourcy.

Campaign-julkaisu muistuttaa, että vielä vuonna 2014 vain joka viides tuomari oli nainen. Viime vuonna naistuomareiden osuus nousi 43 prosenttiin. Tuolloin tapahtuman hallituksen puheenjohtaja, tämän vuoden jälkeen paikan jättävä Terry Savage kommentoi, että tuomaristojen monipuolistamisen työ ei lopu sukupuolikysymykseen.

"Työskentelemme mieluusti koko alan kanssa vastataksemme muihinkin representaatiokysymyksiin."

Cannes Lions on kertonut lukuisista uudistuksista tämän vuoden festivaaleille. Vuonna 2018 yhden työn voi lähettää korkeintaan kuuteen kategoriaan.

Lisäksi kategoriat ovat uudistuneet. Uudet kategoriat ovat Brand Experience, Creative E-commerce, Social & Influencer, Industry Craft ja Sustainable Development Goals. Samalla Cyber-, Integrated- ja Promo & Activation -kategoriat poistuvat.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö