Mainosalan suurtapahtuma Cannes Lions -festivaali jouduttiin lukuisten muiden tapahtumien tavoin perumaan tänä vuonna koronapandemian vuoksi.

Brittilehti The Timesin mukaan peruuntuminen on ollut kova kolaus festivaalin omistavalle viestintäyhtiö Ascentialille. Yhtiö kertoi, että sen ensimmäisen vuosipuolisko tappio ennen veroja oli 78 miljoona puntaa eli noin 86,4 miljoonaa euroa.

Yhtiön kokonaistuotot laskivat 39 prosenttia, mutta erityisen ison osuman kärsi markkinointijaosto, johon myös Cannes Lions kuuluu. Markkinointijaoston liikevaihto laski 74 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Ikävintä Ascentialin kannalta on se, että haastavaan tilanteeseen ei ole näköpiirissä välitöntä, merkittävää parannusta. Yhtiön toimitusjohtaja Duncan Painterin mukaan lyhyen aikavälin näkymiä on koronapandemian vuoksi mahdotonta määritellä.

”Olemme edelleen valmiita järjestämään markkinointialan johtavia tapahtumia, kun vain tapaamisia koskevat rajoitukset poistetaan ja tapahtumien taloudellinen kehitys on positiivinen”, Painter kommentoi The Timesille.

Ascential vastaa Cannes Lionsin ohella myös Eurobest-mainosfestivaalin järjestämisestä. Kilpailussa palkitaan vuoden parhaita luovia töitä eri puolilta Eurooppaa.

Cannes Lions -festivaali on maailman suurin markkinointialan vuosittainen tapahtuma. Festivaalilla palkitaan edellisvuoden parhaita markkinointiviestinnän töitä ja järjestetään myös lukuisia puheenvuoroja ja luentoja alan kannalta ajankohtaisista aiheista.