MAINOSKILPAILUT

Mirkka Isotalo, Mattias Erkkilä 4.10.2005 13:17 päivitetty 4.2.2016 10:16

Cannesin tuomarointi uudistuu

Cannes Lionsin tuomarointiin tulee ensi vuoden kilpailusta alkaen kaksi uudistusta. Ensimmäinen koskee printti- ja ulkomainossarjojen tuomarointia, joka tähän asti on ollut saman tuomariston vastuulla.

Vuoden 2006 kilpailussa printti- ja ulkomainossarjat saavat omat tuomaristonsa. Tuomariston puheenjohtaja jatkaa kuitenkin filmien, printin ja ulkomainosten tuomaristoissa.

Printti- ja ulkomainossarjaa vuonna 2004 Cannesissa tuomaroinut Anu Igoni pitää uudistusta erittäin järkevänä. Hän uskoo, että sen avulla tuomarointi tulee aiempaa selkeämmäksi.

– Ne ovat kaksi täysin erillistä sarjaa, ja jo tuomarin työn kannalta töiden määrä on kohtuuton. Samat työt lähetetään usein sekä printtiin että ulkomainoksiin, eikä niitä tuomaristossa edes käsitelty peräkkäin tai omina sarjoinaan. Jokainen tuomari joutui itse valvomaan, kumpaa sarjaa oli arvioimassa, Igoni kertoo.

Toinen Cannes Lionsin muutos koskee suoramainonnan sarjaa, josta tuomareiden ennen kilpailua tekemä ”ennakkoarviointi” poistuu. Kun sarjan tuomarit ovat aiemmin saaneet tutustua töihin etukäteen, ensi vuodesta lähtien tuomarointi alkaa vasta Cannesissa ja se hoidetaan aiempaa suuremmalla raadilla, johon kuuluvat 30 tuomariston jäsentä ja puheenjohtaja.

Tuomarivalinnat sovittu

Screenvision ja Kärkimedia ovat sopineet keskenään Suomen edustajien valinnasta eri sarjojen juryihin.

– Cannes Lionsin ensi vuoden juryn osalta kuvio menee siten, että Kärkimedia huolehtii asiasta kaikilta muilta osin paitsi mainoselokuvien osalta, josta vastaa Screenvision Finland edelleenkin, kertoo Screenvision Finlandin toimitusjohtaja Tom Bussman.

Cannesin mainosfestarit järjestetään 19.–25. kesäkuuta 2006.