Sähkönjakeluyhtiö Carunan lanseeraamassa Virtane-palvelussa voi neutraalisti vertailla eri palveluntarjoajien aurinkopaneeleja ja sähköautojen lataustolppia omaan sähkönkulutuksen perusteella.

Aurinkosähkö ja sähköautoilu kasvavat nyt Carunan kehityspäällikön Elina Säiläkiven mukaan vauhdilla.

Yrityksen asiakaspalveluun tulee yhä enemmän kysymyksiä, kuten esimerkiksi: miten saan sähköauton lataustolpan kotiin, taloyhtiöön, yritykselleni. Tai voinko ryhtyä tuottamaan aurinkosähköä ja myydä sitä verkkoon takaisin toisille kuluttajille, vaikkapa naapurille.

”Halusimme tarjota asiakkaillemme uuden digitaalisen Virtane-palvelun, jossa on helppo kilpailuttaa luotettavat alan toimijat. Palvelu haluaa nostaa sähköiset ratkaisut kansantajuisesti esille ja helpottaa niiden luotettavaa ostamista”, Säiläkivi kertoo M&M:lle.

Virtane-palvelua varten luotiin uusi ilme ja nimi, joka viestii inhimillisyyttä ja sähköisiä palveluita. Kampanjan sankarihahmot ovat yli-innokas insinöörikeksijä ja hänen järjenäänensä, lemmikkikultakala Virtane. Videokampanja toteutettiin yhdessä TBWA\Helsingin ja TBWA\Screenin kanssa.

Luova johtaja Markus Nieminen TBWA\Helsingiltä kertoo luovan tiimin valinneen hahmolähtöisen kerronnan ja huumorin tyylilajiksi, sillä ratkaisu mahdollistaa useiden erilaisten faktojen kertomisen tulevien vuosien aikana.

”Huumorin kautta voimme käsitellä asioita nopeammin ja paremmin eri kanavissa, riippumatta formaatista taikka kestosta.”

”Hahmot kertovat yksinkertaisesti sen, että sähköasiat voivat olla haastavia, mutta ne saa nerokkaan helposti ja luotettavasti yhdestä paikasta”, Nieminen kertoo M&M:lle.

Sekä Caruna että TBWA uskovat huumorin istuvan hyvin Virtane-palvelun ympärille rakennettuun luovaan konseptiin. Markus Nieminen kertoo, että koominen insinööri ja astetta fiksumpi kultakala ovat saaneet jo hyvää palautetta niin sisäisesti kuin ulkoisestikin.

”Sähköasioihin liittyy turhaa mystiikkaa ja salatiedettä. Halusimme luoda helposti lähestyttävän palvelunimen, joka viestii, että hommat onnistuvat tavan tallaajaltakin. Nimenä 'hokikiälinen' Virtane on uponnut yleisöön. Suomalainen arvostaa silottelematonta suoruutta”, Nieminen toteaa.

Caruna on kehittänyt sekä yrityksen asiakkaille että kumppaneille maksuttoman Virtane-palvelun asiakkaiden neuvonnan pohjalta päivittäisissä asiakaskohtaamisissa.

”Investointi on ollut mittava, ja sitä on kehitetty yhdessä kuluttajien kanssa. Haluamme tarjota asiakasneuvontaa sähköisissä kanavissa ja panostaa näiden kehittämiseen”, Elina Säiläkivi Carunalta kertoo.

Kampanjan budjetti on Säiläkiven mukaan keskikokoisen mainosbudjetin luokkaa. Caruna tekee vuoden aikana useamman kampanjalähdön, joten budjetti jakautuu pitkin vuotta.

”Tavoitteina on nostaa sähköiset ratkaistut kuten aurinkopaneelit ja sähkölataustolpat keskusteluun ja kannustaa kuluttajia tekemään omia valintoja, ja sitä kautta osallistumaan oman hiilijalanjälkensä pienentämiseen”, Säiläkivi kiteyttää.