1. väite

CDO on taas uusi turha lyhenne.

”Titteli on osittain muoti-ilmiö. Digitaalisesta liiketoiminnasta voi vastata monella muullakin tittelillä, esimerkiksi kehitysjohtajana, strategiajohtajana tai toimitusjohtajana. Kysymys on strateginen, eli mikä on digitaalisten prosessien tarve ja painoarvo yrityksessä. Jokaisen yrityksen täytyy skannata oma tarpeensa. Näkökulma ja tarve määrittää digitaalisen kehitystyön. CDO:lla on usein muutosvaiheen kirittäjän rooli.”

2. väite

CDO on ohimenevä hömpötys.

”En kutsuisi sitä hömpötykseksi, vaan tarpeelliseksi kehitysvaiheeksi yhtiön liiketoiminnan ja palveluiden digitalisoituessa. Muutostilanteessa tarvitaan vastuuhenkilö, jonka vastuulla on viedä digitaalisten kyvykkyyksien rakentamista eteenpäin. Varmasti tulee hetki, jolloin digitaalisuus on normaali osa bisnestä. Milloin se hetki koittaa, riippuu toimialasta ja muutosvauhdista.”

3. väite

CDO pitäisi olla kaikissa yrityksissä.

Ei missään tapauksessa. Yrityksen koko, toimiala ja digitaalisuuden merkitys bisnekselle määrittävät tarpeen tällaiselle roolille.

4. väite

CDO:n tärkein tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi.

Näin voisi sanoa. Kun digi ja data ovat perustekemistä koko organisaatiolle, tälle aiheelle erikseen nimitettyä roolia ei tarvita.