Suomen kaikissa Citymarketeissa on nyt 24 tv-ruutua, jotka pyörittävät tavarantoimittajien mainoksia.

Televisiot mainosvälineinä eivät toki ole mitään uutta suomalaisissakaan kaupoissa. Yksittäisten ruutujen ongelmana on ollut se, että asiakas kävelee sen ohi. Tuhti näyttöpatteristo sen sijaan ampuu viestiä viestin perään ja kävely muuttuu ostamiseksi.

"Päivätasolla myymäläkohtainen myynnin lisäys on ollut jopa sata prosenttia verrattuna myymälöihin, joissa mainontaa ei ole esitetty", Pixel Marketingin toimitusjohtaja Harri Ihanainen kuvassa vasemmalla sanoo.

Leipomotuotteissa myyntipiikin ero on ollut vielä hurjempi, jopa 500 prosenttia.

"Menestyksen yhteisenä nimittäjänä on ollut toimiva sisältö", Ihanainen sanoo.

Myymälämainonta vaatii sisällöltä kuitenkin eri pelisääntöjä kuin perinteinen televisiomainonta.

"On laskettu, että keskimäärin kuluttaja viipyy kaupassa puoli tuntia ja tämän ajan hän suurimmaksi osaksi siirtyy paikasta toiseen. Tavoittaakseen kuluttajan mainonnan on oltava opastavaa, suorasukaista ja ostamaan kehottavaa", Ihanainen sanoo.

Ihanaisen mukaan Citymarketien televisiomainoskanavan eli KCM-TV:n kehityksessä on ollut myös kokeiluja.

"Joissakin asioissa on kaaduttu naamalleen ja tehty sitten toisella tavalla", Ihanainen sanoo.

Mainos ei esimerkiksi saa olla liian pitkä. Optimaalinen spotin kesto on 10-15 sekuntia.

Tehokkaiden toistojen määrä on Pixelin omien kokeilujen tulos.

"Aloitimme kuudella toistolla tunnissa ja se oli liian vähän. Vastaavasti 14 toistoa oli liikaa. Toimiva toistojen määrä on 10 kertaa tunnissa", Ihanainen sanoo.

Ihanainen perusti Pixelin vuonna 2009, kun Kesko päätti ulkoistaa tv-mainonnan yritykselle, joka tekee sitä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

Nyt Pixel on asennuttanut yhteensä 1 800 näyttöä kaikkiin 75 maan Citymarketeihin. Kaluston omistaa Pixel, jolla on toimitilat tuotantostudioineen Haagassa ja palvelimet kallion sisällä.

Tavarantoimittaja maksaa viulut

Päivittäistavarakaupat ovat täynnä myynninedistämiseen tarkoitettuja jippoja.

On hylly- ja hyllynpäätymainontaa, ständejä, katosta roikkuvia julisteita, tarjoustuoteläjiä käytävillä ja maistatuksia puhumattakaan itse tuotteista, joiden pakkaussuunnittelun tarkoituksena on herättää kuluttajan mielenkiinto.

"Ärsykkeitä on niin paljon, että kuluttaja sokeutuu niille. Mainostelevisio on kokonaan uusi media, mutta sen onnistumisen takaa sisältö", sanoo Pixelin myyntipäällikkö Pekka Laatikainen , oikealla, jonka tausta on mediamyynnissä. Ihanainen puolestaan on it-ammattilainen.

Näytöillä pyörivä sisältö on joko asiakkaiden itse tai mainostoimistojen tuottamaa. Ihanaisen mukaan myös Pixel pystyy omilla tuotantopalveluillaan auttamaan asiakasta tekemään tuotemainontaa.

Näyttöjen välimatkat on tarkasti mitattu niin, että kuluttaja, vaikka liikkuukin, altistuu mainokselle.

"Jos tätä mediaa pitää verrata johonkin, niin samoja lainalaisuuksia on ulkomainonnassa", Laatikainen sanoo.

KCM-TV:n mainosten maksajina ovat tavarantoimittajat. Tuotoista Pixel saa leijonanosan Keskon otettua siivunsa.

Pixel Marketing käy keskusteluja Keskon kanssa yhteistyön jatkamisesta muihinkin keskolaisiin ketjuihin, mutta päätöksiä ei ole vielä valmiina.

Parikymmentä vuotta jenkeissä asunutta Ihanaista kutkuttavat myös Yhdysvaltain jättiketjut, jotka ovat kokeilleet monenlaisia mainosnäyttövirityksiä.