Palvelut

Ville Perttula 15.1. 09:40

City Digitalin Ilkka Lavas haaveilee Yhdysvaltojen valloituksesta – ”Ensiksi pitää hoitaa muutama Euroopan maa kunnolla"

Sam Jamsen
Ilkka Lavas

City Digital haluaa olla ravintoloiden digitalisaation aallonharjalla. City Digitalin EatAndTheCity-palvelu on myyty Saksaan.

City Digital on toimitusjohtajansa Ilkka Lavaksen mukaan tekemässä ravintoloiden Googlea. Lavaksen yrityksen luoma EatAndTheCity on alusta, jonka kansainväliset mediatalot voivat muuttaa omaksi ravintolatietoa sisältäväksi palvelukseen.

Lavaksen mukaan kyseessä on niin kutsuttu white label -tuote, eli City Digitalin asiakkaat voivat brändätä ja nimetä palvelun oman mielensä mukaan. Alusta datoineen ja toimintoineen tulee City Digitalilta.

Eat.fi on palvellut suomalaisia verkossa jo vuosia. Kansainvälisiä markkinoita varten City Digital on kehittänyt sitä ja brändännyt sen uudelleen. City Digital osti eat.fi:n MTV:ltä vuonna 2015.

”Nyt on käymässä niin, että mediatalot ovat rakentamassa ravintolaportaaleja. Tätä ei ole tapahtunut aikaisemmin, koska ravintoloiden digitalisointi on käynnistynyt hitaasti. Nyt Woltin ja Foodoran myötä tilanne on muuttunut”, Lavas toteaa.

Lavas nimittää EatAndTheCityä ravintoloiden Googleksi, koska palveluun on kerätty iso määrä tietoa ravintoloista. EatAndTheCitystä löytyy esimerkiksi ravintoloiden arvosteluita ja niistä kirjoitettuja lehtiartikkeleita. Asiakkaat voivat tehdä pöytävarauksen ja ennakkotilauksen palvelun kautta. Lisäksi ravintoloita voi etsiä kartalta.

Tiedot ravintoloista EatAndTheCity saa esimerkiksi Here We Go -karttapalvelun tai Michelin Guiden omistaman Bookatablen tietokannoista.

”Palvelun kautta muodostamme ravintolakohtaisen mediaseurannan. Kokoamme EatAndTheCityyn kaikki maininnat ravintoloista. Esimerkiksi miten mediat ovat arvioineet ravintoloita ja miten ravintolat ovat pärjänneet erilaisissa äänestyksissä.”

Lavas kertoo, että City Digital tarjoaa alustan lisäksi erilaisia tapahtumakonsepteja kuten SYÖ!-viikot.

Lavaksen haave on, että City Digitalin liikevaihto puhkaisee sadan miljoonan euron rajan. Siihen eivät Suomen markkinat riitä. City Digitalilla on asiakkainaan muun muassa saksalaiset mediatalot Süddeutche Zeitung ja suomalaisen City-lehden kaltainen Jetz. Saksan valloituksen City Digital haluaa hoitaa huolella, sillä onnistuneiden markkinavaltausten avulla yritys uskoo pääsevänsä lopulta Yhdysvaltojen markkinoille.

”Ensiksi pitää hoitaa muutama iso Euroopan maa kunnolla ennen kuin sinne voi lähteä.”

Lisäksi City Digital on julkistanut tekevänsä yhteistyötä suomalaisen kuljetuspalvelun Woltin kanssa. Yritys tavoittelee nyt kolmen miljoonan euron liikevaihtoa.

Lue koko juttu uudesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 1/2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö