Mainonta

Laura Kukkonen 19.2. 13:42

CNN jakaa Donald Trumpille uusia iskuja

Colourbox

Omena on omena, vaikka joku väittäisi sen olevan banaani, muistutti CNN mainonnassaan viime syksynä. Nyt kampanjaan on tehty sivaltavaa jatkoa.

Uutisyhtiö CNN aloitti viime lokakuussa Facts First -kampanjan, joka otti kantaa journalismin merkitykseen niin sanottuna totuudenjälkeisenä aikana. Samalla se näpäytti Yhdysvaltain presidenttiä Donald Trumpia ja tämän hallintotapaa. Trump on jopa "palkinnut" CNN:n valeuutispalkinnoillaan, jotka presidentti julkisti tammikuussa.

Kampanjan ensimmäisessä mainosspotissa näkyi punainen omena.

"Tämä on omena. Jotkut ihmiset saattavat yrittää kertoa sinulle, että se on banaani. He saattavat huutaa 'banaani, banaani, banaani' yhä uudestaan, uudestaan ja uudestaan. He voivat kirjoittaa sana banaani jokaisen kirjaimen isolla. Saatat jopa alkaa uskoa, että se on banaani. Mutta se ei ole. Tämä on omena", mainosfilmissä sanottiin.

Bränditoimisto Figliulo & Partnersin kanssa toteutettu kampanja on nyt saanut jatkoa.

"Tämä on omena. Ja tämä on omena. Ja tämä on omena. Ja tämä on omena. Kun ne kaikki laitetaan yhteen, siitä tulee tapaus [a case]."

Mainoksen nokkeluus liittyy sanaan case, joka voi tarkoittaa niin rasiaa kuin oikeustapausta. AdAgen mukaan tämä on selvä viittaus lakimies Robert Muellerin tutkintaan Venäjän vaikuttamisyrityksistä Yhdysvaltain presidentinvaaleissa.

Figliulo & Partnersin luova johtaja Scott Vitrone kuvailee AdAgelle, että koko CNN:n kampanjan toteutustapa on hyvin yksinkertainen. Tarkoituksena on osoittaa, että yksittäisistä faktoista kasautuu kokonaisuus, jonka avulla voi paremmin argumentoida asiaansa.