Media

Aleksi Ylä-Anttila 27.2.2018 09:33

CNN:n johtaja: Google ja Facebook uhkaavat journalismin kasvua

CNN:n toimitusjohtaja Jeff Zucker arvioi, että globaalit, itsenäiset suuryritykset Google ja Facebook hankaloittavat journalismin kasvumahdollisuuksia.

Mobile World Congress 2018 -tapahtumassa Barcelonassa puhunut CNN:n johtaja Jeff Zucker totesi Googlen ja Facebookin vahvan aseman asettavan muut media-alan yhtiöt hankalaan asemaan. Asiasta kertoo The Drum.

Zuckerin mukaan USA:n sääntelyviranomaiset ovat erityisen huolissaan suurten yritysten, kuten teleoperaattori AT&T:n ja Time Warnerin sekä Walt Disneyn ja Foxin, fuusioiden vaikutuksista. Tämä ei kuitenkaan Zuckerin mielestä ole suurin media-alaa kohtaavaa haaste.

"Jostain syystä kukaan ei katso monopoleja, jotka ovat Google ja Facebook. Hallituksen pitäisi suunnata katseensa näihin toimijoihin ja miettiä, miten kaikki muut selviävät. Tämä on suurin journalismin kasvuun liittyvä kysymys tulevina vuosina", Zucker sanoo.

CNN kasvatti Zuckerin mukaan liikevaihtoaan viime vuonna 30 prosenttia. Yhtiö tavoittelee vastaavaa kasvua kuluvalle vuodelle. Tilanne voisi olla kuitenkin valoisampi myös CNN:n kannalta.

Yhtiö joutui hiljattain järjestelemään digitaalista uutistoimintaansa uudelleen Yhdysvalloissa. Tämä johti noin 50 videotuotannon, ohjelmoinnin ja tuotekehityksen parissa työskennelleen työntekijän irtisanomiseen.

Irtisanomisten perusteena mainittiin liian agressiiviset sisäiset taloudelliset tavoitteet. Samaan hengenvetoon todettiin, että myös Googlen ja Facebookin muodostamalla "digitaalisella duopolilla" oli oma vaikutuksensa.

Yksi ratkaisu on Zuckerin mukaan lisätä Googlea ja Facebookia koskevaa sääntelyä Yhdysvalloissa. Tämä ei kuitenkaan yksinään pelasta journalismin tulevaisuutta.

Zucker kutsuikin mainosalan toimijoita yhteistyöhön uutistuottajien kanssa. Mainostajien ja mediayritysten yhteistyöllä uutismediat voisivat Zuckerin mukaan ymmärtää, kuinka ne voisivat tehokkaammin muttaa sisältöjään rahaksi.

"Ei ole epäilystäkään siitä, että Googlen ja Facebookin maailmassa digitaalisten sisältäjen ja mobiilisisältöjen kaupallistaminen on myös jatkossa vaikeampaa kuin olisimme osanneet ennakoida. Se on vaikeampaa kuin pitäisi. Tarvitsemme mainosmaailman ja teknologiamaailman apua rahoittaaksemme sisällöntuotantoa. Muussa tapauksessa hyvä journalismi katoaa", Zucker korostaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö