Virvoitusjuomayhtiö Coca-Cola Company laajentaa ensimmäistä kertaa alkoholijuomiin. Yhtiö lanseeraa tämän vuoden lokakuussa sitruunanmakuisen, alkoholia sisältävän juoman Japanissa, tiedottaja Scott Leith kertoo CNN:lle.

Yhtiö tiedotti vuoden 2018 helmikuussa alkavansa testata alkoholijuomaa Japanissa. Tällöin tarkempia tietoja prosessin etenemisestä tai virallisesta lanseeraamisesta ei annettu.

Uutta alkoholijuomaa testattiin viime vuodesta lähtien Japanissa. Nyt se tuodaan virallisesti markkinoille hyvän testimenestyksen ansiosta. Juoman eri testiversioissa oli 3–7 prosenttia alkoholia.

Juoma matkii japanilaista chu-hi-drinkkiä, jota myydään tölkissä. Siinä on tislattua alkoholia, hiilihappovettä ja makuaineita.

Suomessa Coca-Colan juomat valmistaa Sinebrychoff. Näillä näkymin Coca-Cola ei aio lanseerata juomaa Japanin ulkopuolella.

"Kulttuuri täällä on yhä kovin uniikki ja erityinen, joten monet tuotteet jotka syntyvät täällä, pysyvät täällä", Coca-Colan Japanin-liiketoiminnan johtaja Jorge Garduño sanoi viime vuoden helmikuussa, kun tuotetta alettiin vasta testata.

Coca-Cola ilmoitti toisen vuosineljänneksen tuloksestaan tiistaina. Tulos oli odotettua parempi, ja yhtiö nosti kuluvan vuosineljänneksen kasvuennustettaan. Juomayhtiön tulosta lihotti varsinkin sokerittoman Coca-Cola Zero Sugarin myynti, joka jatkoi kasvuaan. Myös yhtiön huhtikuussa julkistettu ensimmäisen vuosineljänneksen tulos ylitti odotukset.

Yhtiön osake sulkeutui tiistaina kuuden prosentin nousuun 54,30 Yhdysvaltain dollariin.

Juomavalmistajalla on suuret toiveet uuden kahvituotteensa suhteen. Se aikoo lanseerata 25 maassa Coca-Cola with Coffee -juoman tämän vuoden lopulla.

Coca-Colan liikevaihto on 31,85 miljardia Yhdysvaltain dollaria eli noin 28,6 miljardia euroa.