Maailman suurin alkoholittomien juomien valmistaja Coca-Cola Co. lanseeraamalla uuden tuotteen Topo Chico-hiilihappovesibrändinsä alla. Asiasta kertovat muun muassa Business Insider ja AdAge.

Tuleva tuote on niin sanottu hard seltzer eli terästetty ja maustettu hiilihapotettu vesi, joka on noussut viime vuosina trendikkäiden juomien joukkoon etenkin Yhdysvalloissa.

Topo Chico Hard Seltzer lanseerataan ensin tänä vuonna muutamassa latinalaisen Amerikan kaupungissa ja sen jälkeen ensi vuonna eri puolilla Yhdysvaltoja.

Alkoholibisneksessä mukana oleminen ei ole Coca-Colalle vierasta. Yhtiö pyöritti aiemmin muun muassa viiniliiketoimintaa ja on viime vuosina lanseerannut alkoholia sisältäviä tuotteita muun muassa Japanin markkinoilla.

Yhdysvalloissa Coca-Cola ei kuitenkaan ole lanseerannut alkoholijuomia yli kolmeen vuosikymmeneen. Syynä strategiselle muutokselle on mitä ilmeisimmin hard seltzerien kasvava suosio ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet.

Viime syksynä hard seltzerien vuosittaiset myyntitulot nousivat jo miljardiin dollariin. Kevyitä juomia ostavat erityisesti millenniaalit eli nuoret aikuiset, jotka ovat tarkkoja omasta ruokavaliostaan.

Helppoa jalansijan saaminen ei ole. Coca-Colalla on hard seltzer -kategoriassa vastassaan iso joukko kilpailijoita, joilla on vuosikymmenien kokemus alkoholibisneksestä.

Coca-Colan ohella maailman suurin panimoyhtiö Anheuser-Busch InBev ja monikansallinen panimokonserni Molson Coors valmistelevat uusia avauksia hard seltzer -kategoriassa.