Coca-Cola n love is love -kampanja on saanut Unkarissa vanhoilliset oikeistopoliitikot vaatimaan virvoitusjuoman boikotoimista. Syynä ovat mainokset, joissa samaa sukupuolta olevat ihmiset halaavat tai juovat samasta pullosta.

Budapestissä alkaa tänään viikon mittainen Sziget-musiikkifestivaali, jonka teema on tänä vuonna "Love revolution", ja Coca-Colan mainokset liputtavat samaa suvaitsevaisuuden teemaa. Mainoksissa on teksti zero sugar, zero prejudice (nolla sokeria, nolla ennakkoluuloa).

Mainosten ilmestyttyä katukuvaan pääministeri Viktor Orban in oikesto-konservatiivisenFidesz-puolueen edustaja Istvan Boldog vaati yhtiön boikotoimista sen liian "provokatiivisen kampanjan vuoksi", uutisoi muun muassa The Guardian.

Homoseksuaalien Háttér-eturyhmän edustaja Tamás Dombos kommentoi, että hallitus on homofobinen, mutta myös tietoinen siitä, että yhteiskunta yhä enemmän hyväksyy homojen elämäntapoja.

"Meillä on tunne, että he kokeilevat ihmisiä tästä aiheesta", Dombos sanoi ja jatkoi, että joskus on hankala analysoida, onko vastaavissa ulostuloissa kyse poliittisesta strategiasta vai yksittäisen henkilön homofobiasta.

Boldogin boikottivaatimukset saivat jonkin verran vastakaikua omista joukoista, mutta Fidesz ilmoitti, että unkarilaiset saavat itse valita juovatko Coca-Colaa.

Háttérin viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa unkarilaisista on sitä mieltä, että homoseksuaalien on saatava elää samoin oikeuksin kuin kaikkien muidenkin. Vielä vuonna 2002 vain alle puolet unkarilaisista oli sitä mieltä.