Tuotelanseeraukset

Olli Harma 4.4.2014 15:01 päivitetty 4.2.2016 10:40

Cola ei pudonnut

Olvi

Olvin lanseeraamasta Putous Colasta tuli floppi, koska näyttelijät eivät antaneet lupaa käyttää hahmojaan tölkkien etiketeissä.

Harvoin on nähty yhtä tylsän näköistä limsatuotetta kuin Olvin alkuvuonna lanseeraama Putous Cola.

Uutuutta myytiin kevättalvella Olvin mukaan alle puoli miljoonaa tölkkiä eli parhaimmillaankin vain reilut 100 000 litraa.

Vertailun vuoksi Lordi Colaa myytiin aikanaan 1,5 miljoonaa litraa, ja Angry Birds -limsoja on myyty miljoonia litroja.

Miksi niin tylsä etiketti, kun kuitenkin MTV3:n Putous-hahmot olivat riemastuttavia?

Olvin mukaan tv-sarjan näyttelijät eivät antaneet lupaa hahmojen käyttöön etiketeissä. Olvi pysyi kuitenkin suunnitelmassaan lanseerata sarjan nimikkotuote.

Jakelua jatketaan elokuulle, mutta päätöstä tuotannon jatkamisesta ei ole tehty.

Olvi on viime vuosina järjestellyt tuotantoaan niin, että se pystyy nopeastikin tuomaan markkinoille brändättyjä yheistyötuotteita.

Etenkin virvoitusjuomiin se kaipaisi lisää kestohittejä.

Iisalmelaispanimon markkinaosuus virvoitusjuomissa on yhä vain 5 prosenttia. Kaikkien tuotteiden markkinaosuus on sentään noin 18 prosenttia.

Kansainvälistymisstrategiansa vuoksi Olvi onnistui viime vuonna kasvattaa liikevaihtoaan kannattavasti 327 miljoonaan euroon, millä luvulla se kiilasi ensimmäistä kertaa Hartwallin ohi.