KOULUTUS

Elina Yrjölä 17.10.2006 13:08 päivitetty 4.2.2016 09:24

Copykoulu alkaa

Markkinointi-instituutti aloittaa kuukauden kuluttua copywriter-koulutuksen. Koulutuspäällikkö Tarja Hillmanin mukaan tekstisuunnittelijan tutkinnosta tulee mainosgraafikon tutkinnon sisar.

– Copywriter-koulutuksessa on opettajina samoja isoja nimiä, jotka toimivat MG-koulutuksen vakio-opettajina. Lisäksi copywriter-koulutettavat ja MG-koulutettavat muodostavat ryhmätöitä varten copy–AD-työparit, Hillman kuvailee.

Isoja kouluttajanimiä Hillmanilla ei vielä ole lupa paljastaa. Aineistoja ovat kirjoittaneet muun muassa Veijo Hytti, Markku Kuoppamäki, Anna Moilanen, Marco Mäkinen ja Hanna Salomaa.

3 000 euroa

Tutkintoon sisältyy runsaasti käytännönläheistä opetusta.

– Opettajat tuovat omista toimistoistaan aitoja caseja tai kehittävät esimerkkejä kurssia varten, Hillman kaavailee.

Koulutettavat tekevät oman portfolion uransa tarpeisiin. Etäopetuksen lisäksi on kaksi lähiopetusiltaa joka viikko. Tutkinnon laajuus on 20 opintoviikkoa, ja sen suorittaminen vie 7–8 kuukautta. Mainosgraafikon tutkinnon suorittaminen kestää 2 vuotta.

Marraskuun puolivälissä alkavalle kurssille mahtuu Hillmanin mukaan 25 opiskelijaa, jotka ovat mainosuransa alussa, pyrkivät mainosalalle tai laativat mainostekstejä päätyönsä ohessa. Hinta on noin 3 000 euroa.

– En usko, että saamme kurssia täyteen tällä aikataululla. Kun koulutuksen sisältö oli jo hahmottunut, halusimme aloittaa koulutuksen nyt emmekä vasta 2008, jolloin se olisi sopinut seuraavan MG-kurssin ohjelmaan, Hillman perustelee kireää aikataulua.

”Historiallinen harppaus”

PHS:n hallituksen puheenjohtaja Unto Paltemaa on jaksanut puhua mainosalan oman koulutuksen tärkeydestä. Hän arvioi tuoreeltaan, että Markkinointi-instituutin ohjelma näyttää hyvältä.

– Tämä on historiallinen harppaus. Tietysti paljon on kiinni siitä, keitä opettajiksi tulee. Kirjoittajalista näyttää kuitenkin jo kohtalaisen hyvältä.

Paltemaa kiittää etenkin parityötä ja toivoo, että opiskelijat saisivat kontakteja myös mainosasiakkaisiin. Markkinointi-instituutin Hillmanin mukaan instituutti ei ainakaan toistaiseksi halua ryhtyä kilpailemaan mainostoimistojen kanssa.