Mediamarkkinat

Kimmo Lundén 16.8.2013 08:05 päivitetty 4.2.2016 10:34

Craigslist kaappasi viisi miljardia dollaria sanomalehtien ilmoitusmarkkinoilta

Amerikkalainen netin ilmoituspalvelu Craigslist säästi kuluttajien ilmoitusrahoja viisi miljardia dollaria - saman summan menettivät sanomalehdet kassoistaan.

Yhden etu on toisen tappio. Amerikkalainen luokiteltua ilmoitustilaa ilmaiseksi netissä tarjoava Craigslist säästi vuosien 2000-2007 aikana viisi miljardia dollaria eli noin 3,8 miljardia euroa ilmoitusrahaa kuluttajille. Vastaavan summan menettivät sanomalehdet, kun luokitellut ilmoitukset vähenivät niiden maksulisilta ilmoitussivuilta.

Tuoreesta NYU Stern School of Business -yliopiston ja Harvard Business Schoolin professoreiden tekemästä tutkimuksesta raportoi Media Daily News - verkkolehti.

Paikalliset sanomalehdet, joiden tuotoista suuri osa tuli aiemmin luokitelluista ilmoituksista laskivat  keskimäärin 20,7 prosenttia  luokiteltujen ilmoitusten hintojaan sen jälkeen, kun  Craigslist tuli markkinoille.

Niinikään Craigslistin vaikutuksesta nämä lehdet korottivat tilaushintojaan korvatakseen mainostulojensa menetyksiä. Tämä puolestaan laski niiden levikkejä ja laski edelleen ilmoitusten hintoja.

Vastaavasti sanomalehdet yrittivät eriyttää sisältöjään suhteessa kilpaileviin sanomalehtiin, oletettavasti parantaakseen arvostustaan tilaajien keskuudessa, kun luokitellut ilmoitukset vähenivät. Samoin nämä lehdet antoivat epätodennäköisemmin sisältöjään ilmaiseksi verkkokävijöille pyrkiessään ajamaan lukijoita printtilehteen ja tukeakseen printin mainostilan hintaa.

Tutkijoiden mukaan vastaavia toimintatapoja on yhä havaittavissa mediamarkkinoilla.