Matkailu

Aleksi Ylä-Anttila 14.6. 08:37

Cumulukset siirtyivät Scandic-brändin alle kolmen hotellin viikkovauhdilla – "Ei pidä tehdä liian paljon liian nopeasti"

Antti Nikkanen
Vaikka suuri ketju voi Scandicin kaupallisen johtajan Christian Borgin arvion mukaan joskus olla pienempää organisaatiota hitaampi jalkauttamaan innovaatioita käytäntöön, isolla toimijalla on paljon vahvuuksia.

35 Cumulus-hotellia muuttui Scandiceiksi keväällä. Arvoja ja toimintamalleja jalkautetaan edelleen.

Suomen suurin hotelliyritys Scandic Hotels on vienyt kaikki ostamaansa 35 Cumulus-hotellia Scandic-brändin alle tänä keväänä, ja Suomessa toimii nyt 70 Scandic-hotellia. Ketju operoi 31 paikkakunnalla runsaan 2 300 työntekijän voimin.

Muutos on seurausta kaupasta, jolla Scandic Hotels osti Restel Hotellit noin 115 miljoonalla eurolla viime joulukuussa.

Kauppaan kuuluivat Cumulukset, hotelli Seurahuone Helsingissä ja seitsemän Holiday Inn, ­Crowne Plaza ja Hotel Indigo -brändien ­alla toimivaa hotellia.

Scandicin kaupallisen johtajan Christian Borgin mukaan konserni on lähtenyt toteuttamaan isoa hanketta vaiheittain.

Ensimmäiseksi Scandic on tuonut oman tuotemerkkinsä, jakelukanavansa, nettisivustonsa, kanta-asiakasohjelmansa Scandic Friendsin ja aamiaiskattauksensa kaikkiin uusiin yksiköihin.

Kesäkuun alussa Cumulus-hotelleista viimeinen, kylpylähotelli Eden Nokialla, muuttui Scandic Eden Nokiaksi.

Borgin mukaan konserni ammensi oppia vuonna 2014 tehdystä kaupasta, jossa Scandic osti norjalaisen Rica Hotels -ketjun ja sulautti 70 hotellia Scandic-brändin alle.

”Ymmärsimme Rica-kaupan pohjalta, ettei pidä tehdä liian paljon liian nopeasti. Brändäsimme hotellit noin kolmen hotellin viikkotahdilla. Kaikki valmistui aikataulussa ja ilman suurempia yllätyksiä”, Borg kertoo.

Scandicin kumppaneina ovat olleet kylttien vaihdoista hotellien sisä- ja ulkopuolella vastannut Grano, muun muassa uusien ruokalistojen taittosuunnittelussa mukana ollut Mainostoimisto Ilme sekä viestintätoimisto Kaiku Helsinki.

Urakka on vielä kesken. Arvojen ja toimintamallien jalkauttamiseen ei riitä logon vaihtaminen. Kaiku Helsingin kanssa Scandic on kehittänyt avoimen ja monikanavaisen sisäisen viestintästrategian.

Kaiku Helsingin asiakasjohtajan Markku Vänskän mukaan kaikille työntekijöille on viikoittain lähetetty BeOne-viikkoviesti. Siinä Scandic on kertonut tuoreimmista kuulumisistaan sekä esitellyt uusia ja vanhoja työntekijöitään.

”Haastateltavina on ollut useita värikkäitä persoonia, muun muassa uimavalvoja, keittiön vuoropäällikkö ja hotellinjohtaja. Henkilöiden kautta viestiminen on ihmisläheistä ja jää mieleen”, Vänskä sanoo.

Borg toteaa, että työntekijät tekevät Scandicin brändin. Konkreettinen esimerkki on vaikkapa video, jolla Scandic Kemin huoltopäällikkö Paavo Törmälä, 68, kertoo arjestaan reippaasti pohjoisen murteella puhuen.

”Projektimme kiteytyy sloganiin 'Be One', 'ole yhtä'. Haluamme, että työntekijämme ovat avoimesti omia persooniaan ja uskaltavat heittäytyä asiakaskohtaamiseen. Ihmiset tekevät hotellibisneksen”, Borg sanoo.

Hankkeen kokonaisinvestointi nousee vuoden loppuun mennessä noin 20 miljoonaan euroon. Saman verran Scandic aikoo investoida myös ensi vuonna.

”Liiketoiminnan täysimittainen integrointi vie aikaa, mutta tämä on meille hyvä välietappi.”

Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi Restel-kaupan sillä ehdolla, että Scandic myy yhden hotellin Lahdessa, Porissa ja Kuopiossa. Näiden hotellien tilanteen Scandic on kertonut julkistavansa elokuussa.

Kasvua edessä

Scandic on osa ­kansainvälistä Scandic Hotels -ketjua. Ketjulla on noin 280 hotellia kuudessa eri maassa.

Konsernin liikevaihto tilikaudella 2017 oli 1 459 miljoonaa euroa ja liikevoitto 93 miljoonaa euroa.

Scandicin liikevaihto oli 196 miljoonaa euroa tilikaudella 2017.

Suomen vuoden 2017 liiketulosta yhtiö ei ole julkistanut, mutta vuonna 2016 se oli 15,8 miljoonaa euroa.

Kaupallisen johtajan Christian Borgin arvion mukaan Restel-kauppa ja markkinan kasvu Suomessa ennakoivat hyvää vuotta.

Suomen markkinakasvu huonetuoton kehityksellä mitattuna oli 6,7 prosenttia tammi–maaliskuussa.

”Uskomme, että ylitämme jatkossa Scandic-konsernin käyttökatetavoitteen, joka on 11 prosenttia”, Borg sanoo.

Iso panostus

Restel-kaupan myötä ­Scandic on laajentunut Suomessa 15 uudelle ­paikkakunnalle. Scandicilla on nyt 70 hotellia ja 13 000 hotellihuonetta yhteensä 31 paikkakunnalla.

Hotelleja brändätessään Scandic on ostanut mainospaikkoja paikallisista sanomalehdistä ja muista medioista. Christian Borgin mukaan mediapanostusten kohdalla puhutaan ”yli kuusinumeroisesta summasta”.

Operaatio on saanut myös ansaitun median näkyvyyttä, kertoo Kaiku Helsingin asiakasjohtaja Markku Vänskä.

”Hyvä esimerkki on linnamainen Imatran Valtionhotelli, joka on toiminut muun muassa sodan aikana Kannaksen armeijan esikuntana. Paikalliset ihmiset ja mediat ovat kiinnostuneita, kun ikoninen rakennus brändätään uudelleen.”

Erilaisia tempauksia

Ensimmäinen Cumulus-­hotelli avasi ovensa Porissa 1974. Brändin katoaminen on iso asia monelle paikkakunnalle.

Siksi Scandic on ryhtynyt perinteisen mainonnan lisäksi konkreettisiin tekoihin.

Uusien hotellien aloituspäivinä kaikkiaan kuuden eri paikkakunnan kaduilla on kulkenut joukko paikallisen urheiluseuran jäseniä jakamassa Scandicin tunnuksilla varustettuja tuotteita, parkkikiekkoja ja polkupyörän satulansuojia.

Tempaus toteutettiin ensimmäisen kerran Kuusamossa Scandic ­Rukahovi -hotellin lanseerauspäivänä, jolloin Kuusamon Erä-Veikkojen urheilijat jakoivat ohikulkijoille parkkikiekkoja.

”Emme halunneet jakaa esitteitä tai makeisia, vaan jotain, josta on aitoa hyötyä”, Christian Borg kertoo.

Työtä riittää

Syksyn aikana Scandic tuo kaikkiin uusiin yksiköihinsä uuden aamiaiskonseptin, ”Parempi aamu kaikille”.

Uudessa kattauksessa on nykyistä enemmän vegaanivaihtoehtoja sekä gluteenittomia vaihtoehtoja.

”Ideana on, että kaikki asiakkaat löytävät listalta itselleen sopivan vaihtoehdon. Tämä on esimerkki siitä, miten kehitystyö jatkuu”, Christian Borg havainnollistaa.

Scandicilla on myös muita merkittäviä hankkeita vireillä. Mannerheimintien Scandic Marski -hotellin remontti valmistuu ensi vuonna.

Lisäksi ketju avaa vuonna 2020 uuden noin 500 huoneen Scandic-hotellin Helsingin päärautatieasemalle.

”Vaikka kädet ovat nyt aika täynnä, pohdimme jatkuvasti uusia, mielenkiintoisia avauksia.”

Artikkeli on julkaistu Kauppalehdessä 11.6.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

16.10.2018 10:56

Naiset Pörssiklubiin? EVVK

Pörssimaailma kaipaa imagonsa kohennusta tasa-arvoisempaan suuntaan. Karhunpalvelus asialle tehdään, jos keskustelu juuttuu pelkästään Pörssiklubin jäsenyyden ympärille.