Sosiaalisessa mediassa levinnyt Curly girl -hiusvillitys on ajanut suomalaiset ostamaan hiustenhoitotuotteita.

Trendikkääseen hiustenhoitotapaan soveltuvien shampoiden, hoitoaineiden ja muotoilutuotteiden myynti on kasvanut tuntuvasti, kertovat Suomen suurimmat päivittäistavarakaupan toimijat Kesko ja SOK.

Aiheesta on kirjoittanut aiemmin Yle.

S-ryhmän liikkeissä Curly Girl -metodiin soveltuvien tuotteiden myynti on kaksinkertaistunut verrattuna vuoden takaiseen. SOK:n valikoimapäällikön Satu Orava n mukaan kysyntä on kasvanut pitkin kevättä, mutta selvä suosio alkoi näkyä huhtikuun puolesta välistä lähtien.

Keskolta kerrotaan, että metodiin soveltuvien tuotteiden suosio on kasvanut, mutta kasvuprosentit vaihtelevat tuotteiden välillä selvästi.

”Tuotteiden myynti on kasvanut vaihtelevasti viidestä jopa 150 prosenttiin”, kertoo Keskon kodintarvikkeiden ja kosmetiikan osto- ja myyntijohtaja Sirpa Koppinen-Lindström.

Paikoin hyllyt ovat jopa tyhjentyneet tietyistä tuotteista.

”Hyllypuutteita on esiintynyt myymälöissä”, Orava kertoo.

”Satunnaisia hyllykatkoksia on ollut. Ilmiö yllätti osin myös tavaratoimittajat”, Koppinen-Lindström sanoo.

Tarkkoja myyntilukuja ei SOK:lta eikä Keskolta kerrota, mikä vaikeuttaa myyntivolyymien arvioimista. Menetelmään soveltuvia tuotteita on kuitenkin ollut myynnissä pitkään. Aivan nollasta niiden myynti ei ole lähtenyt.

Orava raottaa hieman myyntimääriä.

”Kyseiseen metodiin soveltuvia tuotteita on myyty kymmeniä tuhansia kappaleita kuukausittain nyt ilmiön noustua esiin mediassa”, Orava kertoo.

Suosioon somen kautta

Curly girl -menetelmäksi kutsutaan tapaa hoitaa hiuksia kiharien ehdoilla.

Kiharahiuksisten tulisi vältellä muun muassa silikoneja, sulfaatteja ja kuivattavaa alkoholia sekä keskittyä kosteuttamaan kiharaa hiusta. Menetelmään kuuluu ankara kielto olla lämpökäsittelemättä hiuksia.

Metodi pohjautuu yhdysvaltalaisten kampaajien Lorraine Massey n ja Michele Bender in Curly Girl the Handbook -kirjaan.

Ilmiön suosio perustuu epäilemättä siihen, että hiusten hoitaminen menetelmän mukaisesti voi paljastaa suoriksi luulluista hiuksista tukahdutettua taipuisuutta. Lisäksi se ohjeistaa valmiiksi kiharahiuksisille, miten luonnollisen kuontalon voi saada näyttämään paremmalta.

Keskon Koppinen-Lindström ja SOK:n Orava arvioivat, että Curly girl on poikkeuksellinen ilmiö.

”Ilmiö putkahti esiin hyvin nopeasti. Näin nopeita ilmiöitä ei kovin usein tule vastaan”, Koppinen-Lindström sanoo.

Hän huomauttaa, että kauneusalalla sosiaalisella medialla on iso merkitys. Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat kokeilevat erilaisia haasteita, mainostavat tuotteita ja jakavat omia hiustenhoitofilosofioitaan.

"Meillä on ollut tiedossa, että kauneuden maailmassa netillä on iso merkitys. Bloggaajien ja vloggaajien suosituksia seurataan”, Koppinen-Lindström sanoo.

Mielipidevaikuttajien lisäksi ilmiön vuoksi on luotu Facebook-ryhmiä, joissa menetelmää kokeilleet ovat jakaneet kokemuksiaan tuotteista ja tuloksistaan. Suomessa toimii Facebookissa Curly girl Suomi -ryhmä.

Oravan mielestä Curly girlin kaltaiset, ”suuret hiusilmiöt” ovat harvinaisia, mutta yleistymässä.

"Uskon, että tulevaisuudessa niitä nähdään enenevässä määrin”, hän kertoo.

Onko Curly girl tullut jäädäkseen?

SOK:n Orava uskoo, että ilmiöllä on myös pysyvämpää vaikutusta.

”Osa Curly Girl -metodia kokeilleista on varmasti omaksunut itselleen uudenlaisen hiustenhoitometodin ja tuotteet, eivätkä välttämättä palaa aikaisempiin hiustenhoitorutiineihin”, hän kertoo.

Keskon Koppinen-Lindström suhtautuu ilmiön pysyvyyteen epäileväisemmin.

”Jatkuuko ilmiö ja kuinka kauan – vaikeaa tietää. On melkoisen todennäköistä, että ennemmin tai myöhemmin somen kautta nousee uusia ilmiöitä. Curly girl-menetelmä sopii kuitenkin osalle meistä, hiukset voivat hyvin ja näyttävät kauniilta – joten varmasti osa jatkaa menetelmän käyttöä”, hän kertoo.

Koppinen-Lindström pitää hyvänä sitä, että menetelmän kautta on noussut ajatus korostaa hiusten luonnollista kauneutta.

”Hiuksen oma luonnollinen kihara on hyväksytty jälleen kauniiksi”, hän sanoo.

Pitkä penni

Suomalaisten hiustenhoitorutiineissa on epäilemättä paljon vaihtelua, mutta Curly girl on varmasti ollut oikeanlaisia tuotteita myyvien kauppiaiden mieleen.

Jos sattuu omistamaan ennestään ainoastaan tuotteita, jotka eivät sovi menetelmään, saa menetelmän toteuttamiseen kulumaan pitkän pennin.

Curly girl -tuotepaketin hinta voi nousta helposti useisiin kymmeniin euroihin, koska shampoon ja hoitoaineen lisäksi suositellaan hankittavaksi esimerkiksi hiuksiin jätettävä hoitoaine ja muotoiluun tarkoitettu mousse tai geeli.

Menetelmään sopiva hoitoaine ja shampoo maksavat yleensä muutamasta eurosta noin 20 euroon, hiuksiin jätettävä hoitoaine muutamasta eurosta noin 25 euroon ja muotoilutuotteet vajaasta kymmenestä eurosta jopa päälle 30 euroon.

SOK:n Oravan mukaan kalliiden tuotteiden myynti on kasvanut enemmän kuin edullisten tuotteiden.

”Curly Girl -metodiin soveltuvien tuotteiden menekit ovat kovia kaiken hintaisilla tuotteilla. Kasvu korostuu kuitenkin kalliimmissa tuotteissa hieman enemmän kuin edullisemmissa”, kertoo Orava.