Markkinointitoimisto Dagmar panostaa entisestään tekoälyyn asiakkaittensa liiketoiminnan kasvattamisessa. Se perustaa rinnalleen uuden yrityksen, joka tarjoaa konsultointia ja työkaluja myynnin ja markkinoinnin yhteistyön uudistamiseen tekoälyn avulla.

Radly-niminen yksikkö syntyi viime vuonna alun perin tekoälylaboratorioksi, mutta kasvaneen kysynnän myötä se irtoaa nyt omaksi yritykseksi. Radly Oy työllistää alkuvaiheessa 10 henkilöä. Sen vetäjäksi ja kaupalliseksi johtajaksi on nimitetty diplomi-insinööri Mikko Koski, joka on aiemmin vastannut Dagmarin data science -liiketoiminnan kehittämisestä.

Viimeistään koronakriisin myötä digitalisoitumisen merkitys on tunnistettu monessa yrityksessä ja otettu käyttöön esimerkiksi verkkokaupan muodossa.

”Juuri nyt on hyvä aika kehittää digitaalista liiketoimintaa ja yritysten teknologisia kyvykkyyksiä, jotta pystytään vastaamaan kilpailuun, kun korona hellittää. Ratkaisevinta on kuitenkin se, miten kehitystyötä jatketaan tämän jälkeen. Erityisen paljon tarvetta on markkinoinnin ja myynnin prosessien yhdistämiselle ja modernisoinnille”, Koski sanoo.

Algoritmi ei syö luovuutta

Algoritminen markkinointi on yhä yleistyvämpi termi. Siinä tekoäly tuo automaatiota toimintoihin, joita on aiemmin tehty manuaalisesti. Esimerkiksi tekoäly auttaa optimoimaan ja personoimaan suuria määriä sisältöjä kampanjassa lähes reaaliaikaisesti, mihin ei pystytä ihmisvoimin.

Luovuutta ei unohdeta tekoälynkään kanssa toimiessa. Päinvastoin luovuuden merkitys korostuu hyvän pohjaidean suunnittelussa.

”Tekoäly vapauttaa ihmisen aivokapasiteettia strategisempaan suunnittelutyöhön ja antaa mahdollisuuden vähentää arjen rutiinien suorittamista”, Krista Elopuro sanoo.

Radlyn kehittämää ai banner -työkalua on pilotoitu yhdessä Helenin kanssa, jonka kampanjassa mainosmateriaalia versioitiin koneoppimisen avulla.

Tekoälytyökalu luo jopa pari sataa versiota bannerimainoksesta kampanjan aikana: ”Valta annetaan tekoälylle, joka optimoi luovaa sisältöä ja ulkoasua”

Tavoitteena kansainväliset markkinat

Radlyn asiakaskunta koostuu sekä B2B- että B2C-asiakkaista.

”Tavoitteenamme ovat myös kansainväliset markkinat. Meillä on jo mielenkiintoisia avauksia tehty keskieurooppalaisten toimistojen ja asiakkaiden suuntaan ja tavoitteena on saada myös jalansijaa Amerikassa”, Elopuro sanoo.

”Suomesta tulevaa teknologista osaamista ja tekoälyn hyödyntämistä voi viedä ylpeänä. Olemme osaamisessa kansainvälisestikin mitattuna kärkipäätä”, Koski komppaa.

Työntekijät Radlyyn siirtyvät alkuvaiheessa talon sisältä, mutta Elopuro sanoo, että rekrytointeja tullaan myös jossain vaiheessa tekemään, koska tämä tekemisen alue on nyt markkinointikentän keskiössä ja siihen liittyvät myös Dagmarin merkittävimmät kasvutavoitteet.

”Meillä kiireisimpiä ovat tällä hetkellä ne, joiden työt liittyvät digitaaliseen murrokseen. Talossamme on valtavan hyvä koulutusorganisaatio, mikä mahdollistaa sen, että pystymme ohjaamaan osaamista ketterästi aina sinne, missä sitä tarvitaan”, Elopuro sanoo.

Digitaalisen markkinoinnin yleistyminen on tuonut myös haasteensa, minkä vuoksi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöt päivitettiin digiaikaan viime vuonna. Niissä algoritmin suunnittelijat ja markkinoinnissa tekoälyä hyödyntävät tahot mainitaan uusina vastuutahoina.

"Otamme mainonnan eettiset säännöt huomioon sekä omassa tuotekehityksessämme että yhdessä asiakkaidemme kanssa tehtävässä kehitystyössä. Meille on esimerkiksi aina tärkeää tietää, mitä dataa ja mitä tekoälyn algoritmeja hyödynnämme. Kun olemme itse aina ajurin paikalla, voimme kontrolloida tekoälyä parhaiten”, Koski sanoo.