Markkinointiviestinnän tuloksellisuutta mittaava Effie Awards Finland painottaa tänä vuonna aiempaa enemmän teknologisia ratkaisuja ja pitkäkestoisen markkinoinnin merkitystä.

Kilpailu saa kolme uutta kategoriaa: teknologiapainotteisen ja strategisen markkinoinnin kategoriat sekä brändätyt sisällöt -kategorian.

Päätuomarin, mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtajan Tuula Kallion mukaan uudistus päivittää Effien enemmän tähän päivään ja tekee osallistumisesta toimistoille miellekkäämpää.

"Teknologia on varmasti tavalla tai toisella kaikissa entryissä mukana. Mutta koska se näyttelee niin paljon tärkeämpää roolia aikaisempaan verrattuna, on haluttu antaa mahdollisuus tuoda teknologian älykästä hyödyntämistä vielä erikseen teknologiakategoriassa esille silloin, kun sillä on erityisen suuri rooli", Kallio sanoo M&M:lle.

Teknologia painotttuu aiempaa enemmän myös tuomaristossa, johon on tänä vuonna kutsuttu myös teknologiayhtiöiden edustajia. Markkinointia tekevistä yhtiöistä tuomaristosta löytyy Futuricen, Houston Inc:n, Reaktorin, Zeeland Familyn ja Valveen edustajat.

Strategisen markkinoinnin kategoriassa haetaan yksittäistä kampanjaa laaja-alaisempaa strategista markkinointia, jolla on vahvistettu brändikokemusta, brändin arvoa ja myyntiä. Kallion mukaan uudella kategorialla halutaan korostaa sitä, että markkinointi on muutakin kuin mainontaa.

"Tässä on haluttu tuoda esille sitä, miten markkinointi on muuttunut: että tehdään jatkuvampaa markkinointia, asiakkuuksien kehittämistä markkinoinnin avulla, mikä ei ole niin kampanjanomaista kuin aikaisemmin."

Brändättyjen sisältöjen kategoriassa taas haetaan viestinnällisiä toimia, jotka perustuvat muuhun sisältöön kuin ostetun mediatilan käyttöön mutta linkittyvät tiiviisti liiketoimintaan ja yrityksen tuotteiden tai palveluiden tavoitteisiin. Kilpailutöitä arvioidaan sen mukaan, miten yleisöt on saatu jakamaan sisältöjä ja miten merkityksellisiä tulokset ovat liiketoiminnalle olleet. Uuden kategorian toivotaan kannustavan viestintätoimistoja aiempaa innokkaammin mukaan kisaan.

Effie Awards Finlandin järjestää Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. Pääyhteistyökumppanina jatkaa viime vuoden tapaan Sanoma Media. Kumppaneina toimivat myös Zeeland Family ja MARK Suomen Markkinointiliitto.

Kansainvälisen Effie-brändin omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association vuonna 1968.

Kilpailutöiden deadline on 29. syyskuuta. Shortlista julkistetaan 11. marraskuuta ja palkinnot jaetaan tammikuussa 2017. Päätuomari Kallion lisäksi raadissa on 24 markkinoinnin ja markkinointiviestinnän ammattilaista, jotka edustavat asiakkaita, toimistoja, teknologiayhtiöitä, korkeakouluja ja mediaa.

Effie Awards Finlandin vuoden 2016 tuomaristo:

  • Toimitusjohtaja Tuula Kallio, Dagmar
  • Toimitusjohtaja Jari Aalto-Setälä, SEK
  • Uutispäällikkö Mirva Heiskanen, Talouselämä
  • Markkinointi- ja brändijohtaja Hanna Hiekkamies, Valio
  • Luova johtaja Antero Jokinen, 358
  • Toimitusjohtaja Mikael Jungner, Kreab
  • Markkinointijohtaja, BtoB Sanna Kolamo, Sanoma Media Finland
  • Markkinointijohtaja Hanna Korhonen, Cloetta Suomi
  • Toimitusjohtaja Jorma Maaninka, Valve Group
  • Professori ja toimitusjohtaja Pekka Mattila, Aalto University Executive Education
  • Markkinointijohtaja Kirsi Mettälä, Plan International Suomi
  • Toimitusjohtaja Sanna Myller, ToinenPHD
  • Markkinointijohtaja Antti Nieminen, OP Ryhmä
  • Vice President, Brand and Identity Mia Ropponen, Kesko
  • CEO & ECD Eka Ruola, hasan & partners Group
  • Kehitysjohtaja Mikko Saavalainen, Metsä Wood
  • Digitaalisen liiketoiminnan johtaja Anna Salmi, Stockmann
  • Toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto
  • Myynti- ja markkinointijohtaja Anna Tapio, SRV
  • Head of Brand Driven Service Creation Kalle Tuomi, Futurice
  • Markkinointijohtaja Ville Valtonen, Reaktor
  • Toimitusjohtaja Tomi Ruotimo, Houston Inc.
  • Creative Rainer Geselle, Zeeland Family
  • Toimitusjohtaja Pete Saarnivaara, Kaiku Helsinki