Sekunneissa mitattuna Danone on alkuvuoden merkittävin elintarvikemainostaja.

¿ Trp-tasolla olemme selkeästi yli elintarvikemainostajien keskiarvon, Danonen markkinointijohtaja Mats Åminne kertoo.

Nyt yhtiö rummuttaa kahta nousevaa brändiään, kevytjogurtti Vitalineaa ja terveysvaikutteista Actimelia. Molempien tuotteiden kampanjointi jatkuu vielä muutaman viikon.

Vitalinea on arvossa mitattuna kevytjogurttien, vanukkaiden ja rahkojen segmentin kakkonen.

Koko kevytsegmentistä Valiolla on puolet ja Danonella noin 24 prosentin osuus. Ingmanin osuus on laskenut muutamassa vuodessa lähes viidenneksestä alle 15 prosenttiin.

Actimelilla on puolestaan 31,2 prosentin markkinaosuus juotavissa jogurteissa. Danonen kokonaisosuus juotavien jogurttien myynnistä on rahassa mitattuna yli 80 prosenttia.

Vastassa Valio

Maitotuotteiden markkinajohtaja Valio on karsinut brändisalkkuaan ja vahvistanut kattobrändiään. Haastajat nakertavat parhaansa mu-

kaan maitojätin markkinaosuutta. Unilever on pärjännyt hyvin ruokakermoissa ja Danone juotavissa jogurteissa.

¿ Jogurttimarkkinat olivat pitkään tasaisia. Juotavat jogurtit nostavat markkinat kasvuun, Åminne sanoo.

Danonen liikevaihto on kasvanut Suomessa noin 15 prosentin vuosivauhdilla. Volyymiltaan suurimmilla perusjogurttimarkkinoilla Danone on kolmantena Ingmanin ja Valion perässä. Ajan myötä Danone ryhtynee vyöryttämään näitäkin markkinoita.

Danonelle televisio on selkeä päämedia. Åminnen mukaan Danonen näkyvyys tulee jatkossakin olemaan hyvin vahvaa. Kannattava kasvu vaatii muutakin kuin rahallisia panostuksia.

¿ Emme räiski täysillä hirveitä rahoja, vaan mietimme tarkkaan miten saamme niille täyden tuoton, Åminne painottaa.

Paikallisuutta puheeseen

Danone kuten Evian ja LU-keksit kuuluvat elintarvikejätti Groupe Danoneen. Koosta on hyötyä, sillä terveysvaikutteisten tuotteiden mainosväittämille pitää olla tutkimuksellista katetta ja tutkimus maksaa.

Danonella ei ole tuotekehitystä eikä valmistusta Suomessa. Suomessa myytäviä jogurtteja valmistetaan muun muassa Saksassa ja Belgiassa.

¿ Meidän valikoimassamme on kansainvälisiä ja vain Suomessa myytäviä brändejä. Itse asiassa suomalaisten maku ei ole niin paikallinen kuin luullaan, Åminne toteaa.

Tällä hetkellä Danonen tv-spotit ovat niin sanottua adaptaatiomainontaa; filmit on spiikattu ja tekstitetty suomeksi.