2.11.2001 08:48 päivitetty 4.2.2016 11:35

DDB Brand Sellersin täyskäännös

DDB Brand Sellersin uusi toimitusjohtaja Mikko Siukosaari lupaa, että toimiston työn laatu nousee parissa vuodessa ketjun ykköstoimistojen tasolle. Huipputekijöille toimisto jakaa osakkuuksia.

Viimeksi e-autokauppa BilBolia vetänyt Mikko Siukosaari (kuvassa) on DDB Brand Sellersin uusi toimitusjohtaja. Siukosaaren edeltäjä Lauri Sipilä siirtyy projektijohtajaksi.

Ennen BilBolia Hasan & Partnersin projektijohtajana ja osakkaana toiminut Siukosaari muistuttaa olleensa 1990-luvulla DDB Brand Sellersin riveissä.

— Talo on siis tuttu, muttei kauan. DDB Brand Sellersillä on hyviä asiakkaita ja hyviä tekijöitä, muttei riittävästi. Vaikkei toimisto ole ihan paska, mikään ei ole sillä mallilla kuin voisi. Nyt on aika muuttaa toimintoja perusteellisesti, lataa Siukosaari.

Tuloskunto kateissa

DDB Brand Sellersin hallituksen puheenjohtaja Päivi Topinoja-Aranko puhuu isosta muutoksesta, jonka myötä paikallaan polkemiselle on tultava loppu.

— Tässä on kyse nuorennusleikkauksesta. DDB Brand Sellers ei voi enää yhdistyä minuun ja Heikki Ylöseen.

DDB Worldwide Helsinki -konsernin hallituksen puheenjohtaja Ylönen harmittelee mainostoimiston kasvun junnanneen muutaman vuoden viidessä prosentissa.

— Se on selvästi alle alan keskiarvon, sitä ei voi hyväksyä. Vaikka tuloksemme on erittäinkin hyvä, myyntikatteemme laskee tänä vuonna noin kaksi miljoonaa markkaa.

— Konserni on kovassa kunnossa, mainostoimisto vaan on jäänyt lapsipuolen asemaan.

Ovi alkaa käydä

Siukosaaren mukaan DDB-ketju vaatii toimistojensa olevan kussakin maassa kolmen suurimman joukossa.

— Se on kova haaste, mutta parissa vuodessa pitäisi mahtua viiden sakkiin, luovuuden suhteen vielä korkeammalle.

Ylönen kertoo, että odotettavissa on myös henkilövaihdoksia.

— Olemme tehneet virherekrytointeja. Tulemme hankkimaan lisävoimaa Suomen kärkijoukosta, ehkä ulkomailtakin niin projektijohtoon kuin AD–copy-akselille.

DDB Brand Sellersiltä on lähtenyt viime aikoina liuta tulevaisuuden nimiä. Sopiikin kysyä, miten ykköstekijät haalitaan.

— DDB-ketjuun kuuluu maailman luovimpia toimistoja. Kun saamme toimintomme ja imagomme ketjun tasolle, rekrytoinneissa ei ole ongelmia, uskoo Siukosaari.

Osakkuudet uusjakoon

Rekrytointien ja ykkösvoimien lojaliteetin ponneksi DDB Brand Sellers laajentaa lähiaikoina omistuspohjaansa.

— Menemme nyt Hollantiin keskustelemaan siitä, kuinka paljon osakkuuksia ketjulta heltiää. Vähintään 20 prosentin luokkaa se tulee olemaan. Tulevista osakkaista emme vielä puhu, Ylönen sanoo.

DDB Helsinki Worldwide muuttuu samaan syssyyn. Koko konserni muuttaa uusiin tiloihin.

— Haluamme konsernin kaikki yhtiöt DDB-katon alle, paikkaan jossa kukaan ei voi muistella, kuinka tuossa ja tuossa huoneessa tuli tehtyä menneitä suurtekoja. Koko konsernin on nyt aika toimia saman DDB-konseptin alla, ja mainostoimiston rooli korostuu, linjaa Topinoja-Aranko.

Kaappo Karvala