Sosiaalinen media

Sanna Pekkonen 10.1. 14:00 päivitetty 10.1. 14:01

Demi tekee Suomen ensimmäisen Whatsapp-draaman - uusi kerrontamuoto on tavoittanut maailmalla miljoonayleisön

A-lehdet

Chatfictioneita eli kännykän ruudulla tapahtuvia draamasarjoja on sanottu millenniaalien kirjallisuudeksi.

Tyttöjenmedia Demi kokeilee Whatsapp-draamaa eli uutta tarinankerronnan muotoa Demin Instagram Storiesissa.

A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintavastaava Anni Lintula kertoo, että kyseessä on puhelimen ruudulla tapahtuva draamasarja, joka etenee päähenkilöiden välisenä Whatsapp-viestikeskusteluna. Englanniksi kerrontamuotoa kutsutaan chatfictioniksi.

"Sarjassa on kolme päähenkilöä, ja keskustelua seurataan yhden päähenkilön puhelimen ruudulta", kertoo Lintula M&M:lle.

Demin Pientä säätöä -sarjan jaksot ovat muutaman minuutin mittaisia, ja ne julkaistaan Instagramin Stories-sovelluksessa. Sarja kertoo kolmen lukioikäisen tytön ystävyydestä ja rakkauselämästä.

Demin tavoitteena on tiivistää kokeilulla yleisösuhdettaan digitaalisissa kanavissa oman kohderyhmänsä eli 12–18-vuotiaiden tyttöjen kanssa.

"Tutkimme, miten tällainen tarinankerronnan muoto toimii sosiaalisessa mediassa. Kohderyhmällemme se on luonteva tarinankerronnan muoto, koska tosielämän draamakin tapahtuu kännykän ruudulla", sanoo Lintula.

Lintulan mukaan Instagram valikoitui kokeilun kanavaksi, koska se on tällä hetkellä teini-ikäisten tyttöjen suosima kanava. Demillä on Instagramissa yli 26 000 seuraajaa. Jaksot julkaistaan myöhemmin myös Facebookissa ja Youtubessa.

Lintulan mukaan idea Whatsapp-draaman kokeilusta alkoi kehittyä, kun Demin tekijätiimi seurasi amerikkalaisia chatfictioneita.

Yhdysvalloissa chatfictioneita on kutsuttu millenniaalien kirjallisuudeksi. Chatfictioneita julkaisevan Hooked-sovelluksen draamasarjat ovat CBS Newsin mukaan saaneet miljoonia katselukertoja ja sovelluksella on yli 20 miljoonaa latausta.

"Halusimme kokeilla, miten vastaava kerronnan muoto toimii Suomessa tyttöjen kohderyhmässä", sanoo Lintula.

Lintulan tuntuma on, että kerrontamuoto ei ole vielä kaikille suomalaisillekaan nuorille tuttu.

"Olemme pilotoineet sarjaa kohderyhmässä. Puolet tytöistä sanoi, että ovat kuulleet chatfictioneista tai katsoneet niitä aiemmin."

Tekstidraamassa myös sisältöyhteistyötä

Demi tekee sarjan yhteistyössä lääkärikeskus Mehiläisen kanssa. Samalla kartoitetaan, millaisia mahdollisuuksia Whatsapp-draama tarjoaa sisältöyhteistyön tekemiseen.

Lintulan mukaan Mehiläinen näkyy Whatsapp-draaman kolmessa jaksossa. Sarjassa käsitellään ystävyyttä ja seurustelusuhteita, joten terveysteema sopi Lassilan mukaan sarjaan hyvin.

Demin WhatsApp-draama -hanketta rahoittaa Viestinnän tutkimussäätiö. Sarjan yhteydessä tutkitaan yleisösuhteen rakentumista ja kaupallisuutta WhatsApp-draamassa. Tutkimustulokset julkistetaan keväällä 2018.

Sarjan ovat käsikirjoittaneet Ryöväri Oy:n kirjailija Ronja Salmi ja käsikirjoittaja Veera Ojala yhdessä Demin toimituksen kanssa.

Salmella ja Ojalalla on kokemusta Instagram Storiesin hyödyntämisestä draamasarjan kanavana, sillä käsikirjoittajat ovat tehneet Ylelle kaksi kautta reaaliajassa kuvattua Instagram-sarjaa Karmadraamaa.

Pientä säätöä -sarjan jaksoja julkaistaan Demin Instagram-tilillä kahdesti viikossa 18. tammikuuta alkaen. Jaksoja on yhteensä seitsemän.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.