Natiivimainonta

Aleksi Ylä-Anttila 7.11. 09:38

Demin ja Mehiläisen kampanja pokkasi kultaa kansainvälisessä mainoskisassa: "Vaikutuksen tekeminen nuoriin vaatii mainostajalta rohkeutta"

Outi Järvinen

Palkitun kampanjan keskiössä oli nuorille suunnattu innovatiivinen natiiviratkaisu.

A-lehtien terveysyhtiö Mehiläiselle tuottama uudenlainen natiivimainonnan kampanja on voittanut kultaa kansainvälisessä Native Advertising Awards 2018 -kilpailussa. Kampanja voitti kultaa kategoriassa Most Creative Native Advertising Campaign. Voittajat julkistettiin Berliinissä 6. marraskuuta.

Kampanjan keskiössä oli A-lehtien julkaiseman Demi-lehden tekemä chatfictioniksi kutsuttu WhatsApp-draamasarja. Puhelimen ruudulta seurattava sarja eteni päähenkilöiden välisenä Whatsapp-viestikeskusteluna.

Muutaman minuuttiset jaksot julkaistiin Demin Instagram Storiesissa. Sarjan käsikirjoittivat Ryövärin kirjailija Ronja Salmi ja käsikirjoittaja Veera Ojala yhdessä Demin toimituksen kanssa.

Monikanavaiseen kokonaisuuteen kuuluivat lisäksi Demin printtilehdessä ja verkkosivustolla julkaistut natiiviartikkelit sekä tubettajayhteistyö Demin verkoston Youtube-vaikuttajien kanssa.

Kampanja ja sarja oli suunnattu erityisesti Demin lukijakunnalle, nuorille naisille. Sen tavoitteena oli puhutella tunnetusti haastavasti tavoitettavissa olevia Z-sukupolven edustajia uudella tavalla.

A-lehtien nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintulan mukaan A-lehdillä on Demi-brändin kautta vahva yhteys nuorten kohderyhmään. Tätä kautta

"Tunnemme tyttöjen tarpeet ja huolenaiheet ja tiedämme, missä kanavassa ja millä tavalla heitä puhutellaan. Vaikutuksen tekeminen nuoriin vaatii mainostajalta rohkeutta kokeilla uusia sisältöjä ja kanavia ennakkoluulottomasti. Kiitos Mehiläiselle luottamuksesta", Lintula kertoo tiedotteessa.

Markkinoinnin projektipäällikkö Taru Aspinen Mehiläiseltä kertoo yrityksen yhdessä rakentaneen yhdessä A-lehtien kanssa monipuolisen ratkaisun, joka nosti esiin nuorille ajankohtaisia terveysteemoja samaistuttavalla tavalla.

"Kampanja otti kantaa kohderyhmälle tärkeisiin asioihin, yllätti ja koukutti kiinnostavalla tarinalla. Tulokset ylittivät kaikki tavoitteemme", Aspinen sanoo.

Native Advertising Awards -kilpailu palkitsee vuosittain maailman parasta nativiimainontaa. Kilpailuun ilmoitettiin töitä ympäri maailmaa, esimerkiksi Yhdysvalloista, Ruotsista, Saksasta, Venäjältä, Italiasta ja Filippiineiltä. Kategorioita oli kaikkiaan 33.

Kilpailun järjestää Native Advertising Institute. Nattivimainonnan ammattilaisista koostuvaan asiantuntijatuomaristoon kuuluivat tänä vuonna muun muassa Visa Corporate Communicationin Head of Content Stephanie Losee, InPoweredin VP of Marketing Chad Pollitt, IAB:n VP of Mobile Susan Borst ja SAP:n Senior Director Irina Pashina.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö