Kesällä 2016 iProspectin vetäjänä aloittaneen diplomi-insinööri Reetta Peltola n, 33, vastuu kasvaa digitaalisen markkinoinnin toimiston iProspectin vetovastuusta kattamaan myös sisältömarkkinointitoimisto John Brown Media n. Peltola on Dentsu Aegis Network -konsernin johtoryhmän jäsen. Helsingin John Brown Median vetäjäksi on nimitetty YTM, eMBA Jenni Lieto, 42.

Dentsu Aegis Network:in toimitusjohtaja Nermin Hairedin kertoo M&M:lle, että iProspectissa ja John Brown Mediassa työskentelee pelkästään Suomessa yhteensä yli 40 asiantuntijaa.

"Käytössämme on lisäksi molempien toimistojen kansainväliset huippuosaajat, joiden asiantuntemusta hyödynnämme tiiviisti. Me olemme parempia, koska meillä on dataa ja osaamme hyödyntää sitä. Me olemme erilaisia, koska meillä on erilaisia ihmisiä, aidosti journalistista taustoista tulevia sisällöntuottajia luomassa maailmanluokan premium-sisältöjä suomalaisille brändeille", sanoo Hairedin.

Miten uusi järjestely auttaa Dentsua tekemään jatkossa entistä enemmän ajassa kiinni olevaa ja erottuvampaa sisältömarkkinointia?

"Vaikka olemme myös Suomessa toimineet jo yhdessä joissakin asiakkuuksissa, tuomme nyt laajan insight-osaamisemme entistä paremmin sisällöntekijöiden ulottuville. Kun pitkän linjan sisältöammattilaiset ja sisältöanalyytikot katsovat samaa tavoitetta omista näkökulmistaan ja yhdistävät osaamisensa, tulee koskettavasta, tehoavasta sisällöstä datalla masinoitu tuloksentekijä."

Kansainvälistä tunnustusta

Digitaalisen markkinoinnin parissa toimineella Peltolalla on kokemusta monien eri alojen asiakasyritysten liiketoiminnan kasvattamisesta iProspectin lisäksi Google lta.

iProspectin ja John Brown Median toimistot ovat tehneet kansainvälisillä markkinoilla jo runsaasti yhteistyötä ja toteuttaneet sisältömarkkinointiohjelmia niin muodin, ruuan, pankkialan kuin matkailun toimijoille, esimerkiksi Arla lle, John Lewis -tavarataloille ja Starwood-hotelliketjulle.

"Datan saumaton yhdistäminen sisältöstrategiaan sekä journalististen sisältöjen tuotantoon on valttikorttimme. Meiltä asiakas saa samasta tiimistä älykästä ja merkityksellistä sisältöä, jonka teho moninkertaistuu dataan perustuvan optimoinnin ansiosta", Peltola kiteyttää tiedotteessa.

John Brown Media on kansainvälinen, journalistiseen sisältömarkkinointiin erikoistunut toimisto, jonka pääkonttori sijaitsee Lontoossa. Helsingin-yksikön johtoon Head of John Brown -rooliin nimitetty Jenni Lieto jatkaa myös roolissaan John Brownin tuottamien sisältöjen johdossa.

Lieto on tullut tunnetuksi useiden monikanavamedioiden päätoimittajana ja muun muassa Lily.fi-verkkomedian kehittäjänä.

Liedon osaaminen on globaalisti palkittua. John Brown Median Helsingin-toimisto on voittanut kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana peräti neljä sisältömarkkinointialan kansainvälistä palkintoa.

Esimerkiksi John Brown Median ja Stockmann in vuonna 2017 lanseeraama sisältömarkkinoinnin julkaisu Stockmann Magazine palkittiin kansainvälisen Folio: Eddie & Ozzie Awards -kilpailun finaalissa New Yorkissa syksyllä 2018.

Eddie & Ozzie Awards on kansainvälinen media-alan kilpailu, jonka kategorioissa kilpailevat kuluttaja-, b-to-b- ja sisältömarkkinointijulkaisut.

Kilpailun Ozzie-osuus keskittyy designiin, ja Eddie-osuudessa palkitaan parhaita sisältöjä. Stockwomann Magazine palkittiin kilpailun Ozzie-osuudessa.

Lieto palkittiin myös pronssisella patsaalla päätoimittaja-kategoriassa kansainvälisessä sisältömarkkinointia ja sen tekijöitä palkitsevassa CMA- eli International Content Marketing Awards -kilpailussa viime vuoden joulukuussa Lontoossa.

"Menestysreseptimme on dataan pohjautuva, oikein kohderyhmälle räätälöity ja journalistien tekemä toimituksellinen sisältö. Nämä kolme asiaa muodostavat sen yhdistelmän, mikä saa asioita tapahtumaan asiakkaiden aivoissa, sydämissä ja käyttäytymisessä", toteaa Jenni Lieto.

Yhteistyö auttaa asiakkaita

John Brownin tekijät tietävät Hairedinin mukaan journalisteina, miten ihmisiä puhutellaan.

"Samalla he yhdistävät dataa kokemuksella hankittuun vaistoon ja kykyyn haistaa ihmisten tarpeet jo ennen kuin mikään datasignaali värähtää. Myös tarpeiden luomisen taito on sisällöntekijöiden osaamisen ytimessä", sanoo Nermin Hairedin.

iProspectin vahva datalähtöinen digiosaaminen ja laaja kumppaniverkosto näkyy Hairedinin mukaan tehokkaissa verkkokauppastrategioissa sekä yhteistyössä markkinointiteknologiayhtiöiden, kuten Adoben ja vahvassa kasvussa olevan suomalaisen Smartly.io:n kanssa. Smartly.io teki viime vuonna jo 46 miljoonan euron liikevaihdon, kun se vuotta aiemmin oli 30,5 miljoonaa euroa. Työntekijöitä Smartlylla on jo 350 ja toimistoja 16 maassa.

"Tämä yhteistyö hyödyttää asiakkaitamme siinä, että entistä ketterämmin ja koskettavammin voimme sekä suunnitella ja että amplifioida sisältöjä oikeille ihmisille. Kohderyhmäajattelu on mukana koko prosessin alusta loppuun ottaen huomioon sekä mainonnan näkyvyyden että mediasijoitteluiden turvallisuuden. Me teemme sisältöjä ja niiden amplifiointia oikeille ihmisille, emme pikseleille", Hairedin toteaa.

Mitä sitten on tämän päivän erottuva ja ajassa kiinni oleva sisältömarkkinointi, Nermin Hairedin?

"Visiomme mukaisesti innovoimme tapoja, kuinka brändit rakentuvat. Oikeassa hetkessä tavoitettu kuluttaja, jolle tarjoillaan räätälöity, oikeaan tarpeeseen tarjoiltu sisältö, ei ole enää brändimainostajalle vain etäinen unelma, vaan todellisuutta".

Sisältömarkkinointia ei kannata Hairedinin mukaan tehdä vain siksi, että olisi sisältöä, sillä sitä syntyy maailmaan jatkuvasti jo aivan riittävästi.

"Me suunnittelemme ja teemme sisältömarkkinointia, joka lähtee yrityksen strategiatasolta, ratkaisee strategiatason haasteita ja tuottaa välittömien tulosten lisäksi pitkävaikutteisia muutoksia. Erottuva sisältömarkkinointi puhuttelee aidosti tunnetasolla saakka, muokkaa jopa arvomaailmoja – ja sitä kautta brändejä."

"Teemme sisältömarkkinointia, joka auttaa brändejä rakentamaan asiakkaidensa kanssa luottamuksellisen, vuorovaikutteisen, aidosti läheisen suhteen eli sellaisen suhteen, joka asiakkaalla on usein lempimediaansa tai -vaikuttajaansa", kiteyttää Hairedin.

Markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network toimii 145 maassa ja työllistää yli 46 000 ihmistä globaalisti. Suomessa konserni työllistää noin 200 markkinoinnin ammattilaista.

Dentsu Aegis Networkiin kuuluvat Suomessa iProspectin ja John Brown Median ohella mediatoimistot Carat ja Vizeum, luova toimisto Isobar, kokemuksellisen markkinoinnin toimisto MKTG, ulkomainontaan erikoistunut Posterscope, data- ja analytiikkayksikkö Dentsu Data Services sekä ohjelmallisen ostamisen yhtiö Amnet.

Markkinointiviestintäkonserni Dentsu Aegis Network Oy teki vuonna 2018 historiansa parhaan tuloksen. Liikevaihto oli 171 miljoonaa euroa, myyntikate 21 miljoonaa euroa ja voittoa tehtiin lähes 4 miljoonaa euroa liiketulosprosentin ollessa 19 %.