Dentsu Aegis Networkin ennusteen mukaan mainonta kasvaa maailmanlaajuisesti tänä vuonna 3,9 prosenttia eli 615,4 miljardiin dollariin. Ennuste perustuu 59 markkinan dataan.

Markkinoinnin pottia kasvattavat isot kansainväliset tapahtumat, kuten Tokion olympialaiset ja paralympialaiset, jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailut ja USA:n presidenttivaalit.

Mainonnan ennustetaan kasvavan erityisesti kehittyvillä markkinoilla. Intiassa ennustetaan jopa kaksinumeroista kasvua, jota vauhdittaa digitaalinen mainonta muun muassa älypuhelinten yleistymisen takia. Aasian lisäksi Tyynenmeren alue sekä Keski- ja Etelä-Amerikan markkinat vauhdittavat kasvua. Sen sijaan monet kehittyneet markkinat hidastavat kasvua sitä mukaa, kun laskusuhdanteen riski kasvaa. Esimerkiksi Saksassa ennustetaan 1,5 prosentin laskua mediamainontaan ja Espanjassa 1,3 prosentin laskua, mikä johtuu jatkuvasta poliittisesta epävarmuudesta ja heikentyneestä taloustilanteesta.

Digimarkkinointi kasvaa entisestään

Kantarin mediaseurantatutkimuksen mukaan Suomessa käytettiin vuonna 2019 mediamainontaan 1 259 miljoonaa euroa, mikä on 1,2 prosenttia kasvua edellisvuoteen verrattuna.

”Mainonnan määrä on tyypillisesti yhteydessä taloustilanteeseen. Vaikka mainonnan määrä kasvoi Suomessa 2019 toista vuotta putkeen, on brändien syytä varmistaa, että markkinointi-investoinnit hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti”, kommentoi Dentsu Aegis Networkin medialiiketoiminnan vetäjä Reetta Peltola tiedotteessa.

Digimainonta kasvaa entisestään vuonna 2020 ja sen ennustetaan nousevan 276 miljardiin dollariin eli olevan 45,7 prosenttia globaalista mainonnasta. Kasvua tukee etenkin sosiaalinen media, jonka osuuden ennustetaan kasvavan 19,8 prosenttia, mobiilin puolestaan 16,5 prosenttia ja videon 14,6 prosenttia.

”Rajat digitaalisen ja perinteisen mainonnan välillä hälvenevät. Brändien pitää kyetä yhdistämään sekä taktista että brändiä rakentavaa markkinointia kestävän kasvun takaamiseksi”, Peltola linjaa.

Dentsun ennusteen mukaan televisio ja radio näyttävät elpymisen merkkejä ja kääntyvät jälleen kasvuun. Etenkin puheentunnistuksella toimivat virtuaaliavustajat ja tv-mainosten kohdentaminen lisäävät mainonnan määrää perinteisemmissä kanavissa.

”Teknologia avaa brändeille uusia mahdollisuuksia olla luovia ja tarjota asiakkailleen merkityksellisiä kokemuksia. Haasteena on varmistaa, että omat rakenteet ja prosessit mahdollistavat jatkuvan kehityksen”, Peltola sanoo.