Sosiaalinen media

Aleksi Ylä-Anttila 18.9. 08:57 päivitetty 19.9. 14:44

Dentsun tutkimus paljastaa hurjan muutoksen suomalaisten sosiaalisen median käytössä: "Se on ihan järkyttävä määrä!"

Colourbox

Suomalaisten mobiilikäyttö ja sosiaalisen median käyttö ovat kasvaneet kahden vuoden aikana merkittävästi.

Dentsu Aegis Networkin tekemä tuore kuluttajatutkimus Consumer Connection System selvittää, kuinka suomalaisten median käyttö on muuttunut viimeisen kahden vuoden aikana.

Tutkimuksen mukaan mobiilikäyttö ja sosiaalisen median kanavien käyttö ovat kasvaneet merkittävästi kahden edellisvuoden aikana. Dentsu toteutti vastaavan tutkimuksen edellisen kerran vuonna 2016.

Ajankäyttö mobiilin parissa on tutkimuksen mukaan kasvanut kahden vuoden aikana 87 prosenttia. Suomalaiset käyttävät mobiililaitteita ajallisesti kolme tuntia ja 26 minuuttia viikkoa kohden.

Tutkimuspäällikkö Maria Rialan mukaan merkille pantavaa on, että mobiilin käyttö on lisääntynyt kaikissa ikäryhmissä.

"Mobiilin käytön lisääntymiseen vaikuttavat laitteiden saatavuus ja se, että mobiilinetti toimii entistä paremmin. Todennäköisesti myös se vaikuttaa, että nettisivut ovat entistä paremmin mobiilioptimoituja eli niitä on helpompi käyttää puhelimella. Lisäksi koko ajan saataville tulee enemmän sovelluksia, jotka ovat hyödyllisiä ja joita on kätevä käyttää puhelimella", Riala sanoo.

Mobiili käyttö on Rialan mukaan tullut myös selkeästi osaksi niin sanottuja luppohetkiä, kuten työmatkoja tai odotushuoneessa istumista. Myös tämä selittää käytön lisääntymistä.

Perinteisten medioiden käyttö puolestaan on laskenut jonkin verran. Television ja radion kuluttaminen on tippunut kahdessa vuodessa seitsemän prosenttia. Printti- ja sanomalehtien kuluttaminen on puolestaan laskenut 26 prosenttia.

"Perinteisen medioiden hienoiseen laskuun vaikuttaa osittain se, että kaiken ikäiset ihmiset ovat lisänneet ajankäyttöään netissä ja mobiilissa. Muutos ei kuitenkaan ole ihan hirveän dramaattinen. Esimerkiksi television tavoittavuus on käytännössä samalla tasolla, mitä se on ollut 2016. Televisio siis tavoittaa suomalaiset edelleen hyvin", sanoo Riala.

Sosiaalinen media kulkee jatkuvasti mukana

Yksi tutkimuksen huomattavimmista löydöksistä liittyy suomalaisten sosiaalisen median kulutuskäyttäytymiseen.

Suomalaisten sosiaaliseen mediaan kuluttama aika on kasvanut kahdessa vuodessa 52 prosenttia. Suomalaiset käyttävät sosiaalisen median eri palveluita ja kanavia nyt keskimäärin 57 minuuttia päivässä. Viikottain suomalaiset käytävät someen aikaa keskimäärin 6 tuntia 43 minuuttia.

"Se on ihan järkyttävä määrä! Jos yksi merkittävä asia pitäisi nostaa esille tästä tutkimuksesta, se olisi tämä. Sosiaalinen media ei ole enää mikään erillinen juttu, mitä hoidetaan esimerkiksi aamulla matkalla töihin ja illalla töiden jälkeen. Se on mukana koko ajan ja osa elämää", sanoo Dentsun sosiaalisen median ja vaikuttajaviestinnän johtaja Heli Ruotsalainen.

Sosiaalisen median kanavista suosituimpana jatkaa edelleen Cambridge Analytica -kohun kanssa tänä vuonna kärvistellyt Facebook. Noin kolme miljoonaa suomalaista käyttää Facebookia säännöllisesti. Se on suosituin sosiaalisen median palvelu kaikissa ikäryhmissä, paitsi 15-24-vuotiaissa, joissa se jää niukasti kakkoseksi YouTuben taakse.

Näköpiirissä on kuitenkin läheltä tuleva haastaja. Facebookin omistaman kuvapalvelu Instagramin käyttäjämäärä on kasvanut kahden vuoden aikana noin miljoonalla käyttäjällä. Instagramia käyttää nyt yli kaksi miljoonaa suomalaista.

Ruotsalaisen mukaan Instagramin kasvuvauhti Suomessa kertoo, että se saattaa hyvinkin nousta Facebookin rinnalle muutaman vuoden sisällä. Ruotsalainen ei kuitenkaan näe Facebookin tilannetta erityisen haastavana Suomessa.

"Kokonaiskuvassa Facebookilla ei ole mitään hätää. Esimerkiksi työpaikoille tarkoitettua Facebook Workplace -sovellusta ei ole lanseerattu vielä Suomessa isosti. Kasvun mahdollisuuksia on vielä paljonkin."

Tutkimuksen mukaan miehet ja naiset suosivat eri somekanavia. YouTube, Twitter ja LinkedIn ovat kanavia, joita miehet käyttävät selvästi enemmän. Facebook, Instagram, Snapchat ja Pinterest ovat selvästi enemmän naisvaltaisia kanavia.

Tutkimuksessa selvitettiin myös suomalaisten suhtautumista ulkomainontaan ja tapahtumamarkkinointiin. Suomalaiset viettävät arkipäivänä keskimäärin noin kaksi tuntia kodin ulkopuolella. Ulkomainonta siis tavoittaa suomalaiset erittäin hyvin.

"Suomalaiset ovat erityisen kiinnostuneita räätälöidyistä viesteistä. Jopa 68 prosenttia pitää sijaintiin räätälöityjä ulkomainoksia ja 62 prosenttia kellonaikaan räätälöityjä viestejä, kuten esimerkiksi lounastarjouksia, kiinnostavina", kertoo Maria Riala.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat tapahtumamarkkinointiin hyvin positiivisesti ja ovat valmiita osallistumaan promootioihin tai seuraamaan niitä.

"Yli puolet suomalaisista kokee, että he saavat promootioista uutta tietoa tuotteista. 15-24-vuotiaat suomalaiset ovat erityisen kiinnostuneita promootioista", Riala toteaa.

Dentsun CCS-kuluttajatutkimus on tehty yhteensä 65 maassa, joista uusina mukaan ovat tulleet muun muassa Kazakstan ja Kroatia.

Suomessa tutkimukseen vastasi 5 391 vastaajaa ikäryhmässä 15-74. Tutkimusdata on kerätty internetpaneelissa, mutta kalibroitu edustamaan koko väestöä. Seuraava tutkimus on tarkoitus tehdä vuonna 2020.

Oikaisu 19.9.2018 klo 14:42 Suomalaisten sosiaalisessa mediassa päivässä ja viikottain käyttämä aika on korjattu.