Suomen vanhin pelitalo Housemarque on ottanut uuden pelinsä markkinoinnin omiin käsiinsä. Kyse on merkittävästä liiketoimintamallin muutoksesta.

Housemarque tunnetaan Sonyn alihankkijana ja pelikonsolilla pelattavien pelien kehittäjänä. Viime viikolla yhtiö otti kuitenkin askeleen kohti modernia peliaikaa julkaisemalla ensimmäisen iPhonelle ja iPadille tarkoitetun pelinsä App Storessa .

Furmins-mobiilipeli on lisäksi Housemarquen ensimmäinen itse julkaisema ja rahoittama peli, eli tekijänoikeudet jäävät sille itselle.

"Julkaisijan rahoittamissa peleissä tulovirta maksetuista ennakoista on varma ja tasainen. Mutta itse julkaisemalla on mahdollisuus moninkertaistaa myytyä peliä kohti tienattu summa", Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen vertaa. Mobiilipeliksi Furminsilla on varsin suuri markkinointibudjetti. Tavoitteena on noin 30-40 miljoonaa mainosnäyttöä esimerkiksi muiden mobiilipelien yhteydessä. Housemarque hoitaa itse mainonnan ostamisen muun muassa Admobin kautta. Oleellinen osa pelin markkinointia on ollut pressikiertue, jossa peliä on esitelty Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian pelimedioille.

"Jotta kehityskulut saadaan takaisin, myynnin pitää olla vähintään satoja tuhansia kappaleita. Onhan tämä aika riskialtis projekti", Kuittinen kertoo.

Muutamalla tuhannella miljoonamyynti

Samanlaisia askeleita on ottanut toinen tunnettu suomalainen pelitalo Remedy . Se julkaisi viime vuonna App Storessa uuden version Death Rally -klassikkopelistään. Tuotteen oikea-aikaisilla hinnoittelumuutoksilla, houkuttelevilla maksullisilla lisämateriaaleilla ja jo olemassaolevalla fanipohjalla Remedy onnistui pelin markkinoinnissa minimibudjetilla.

Remedy käytti pelin Facebook -mainontaan muutamia tuhansia euroja ja pr-työhön saman verran. Myynti sen sijaan ei jää kovin kauas miljoonasta eurosta, Forbes -lehti kertoo.

Helmikuun 22. päivä Remedy julkaisee uuden version Alan Wake -pelistään, mutta tällä kertaa jatko-osa on vain digitaalisessa jakelussa Xbox 360 -konsolin verkkopalvelussa.

Fyysisen pelimyynnin rinnalle on tullut uusi digitaalisen jakelun maailma ja siellä myös vanhojen peliyhtiöiden on pärjättävä.