Digimainonta

Sanna Pekkonen 28.5.2018 13:30

Digimainonnan kasvu jatkuu Euroopassa vahvana – Suomessa kasvu oli keskivertoa maltillisempaa

Colourbox

Kasvua vauhdittivat sosiaalisen median mainonta sekä mobiili- ja videomainonta.

IAB Europen julkaisemien lukujen mukaan digimainonta kasvoi Euroopassa 48 miljardiin euroon vuonna 2017, mikä tarkoittaa keskimäärin noin 13 prosentin kasvua edellisvuodesta.

Digimainonnan prosentuaalinen kasvu on ollut samaa luokkaa viime vuodet. Viidessä vuodessa digitaalisen mainonnan markkina on lähes kaksinkertaistunut Euroopassa.

IAB Europen vertailussa oli mukana 27 Euroopan maata. Suomessa digimainonnan kasvu on hieman keskiarvon alapuolella, sillä digimainonta kasvoi viime vuonna Suomessa 10,6 prosenttia edellisvuodesta.

Vauhdikkainta kasvu oli Valko-Venäjällä, missä digimainonta kasvoi 33,9 prosenttia. Serbiassa kasvua tuli 23,7 prosenttia ja Venäjällä 21,9 prosenttia edellisvuodesta.

Top 10 suurimmat digimainonnan markkinat 2017:

1. Iso-Britannia 15,6 miljardia euroa

2. Saksa 6,6 miljardia euroa

3. Ranska 5,1 miljardia euroa

4. Venäjä 3,3 miljardia euroa

5. Italia 2,6 miljardia euroa

6. Ruotsi 1,8 miljardia euroa

7. Alankomaat 1,8 miljardia euroa

8. Sveitsi 1,8 miljardia euroa

9. Espanja 1,8 miljardia euroa

10. Belgia 1 miljardia euroa

Lähde: IAB Europe

Kasvua näkyi myös kypsillä markkinoilla, kuten Iso-Britanniassa, missä digimainonta kasvoi viime vuonna 14,3 prosenttia 15,6 miljardiin euroon.

Vahvimmassa kasvussa olivat mainonta sosiaalisessa mediassa sekä mobiili- ja videomainonta.

IAB Europen mukaan mobiilimainonta on vahvassa asemassa kaikissa selvityksessä mukana olleissa maissa. Mobiili-display-mainonta kasvoi yli 40 prosenttia edellisvuodesta ja vastaa 42:ta prosenttia kaikesta display-mainonnasta.

Sosiaalisen median mainonta taas kasvoi 38 prosenttia edellisvuodesta. Sen osuus kaikesta display-mainonnasta on nyt yli neljännes.

Videomainonnan osuus kaikesta display-mainonnasta on taas yli kolmasosa. IAB Europen mukaan videomainonnan kasvua vauhdissaa out-stream-mainonta.

Hakumainonta on edelleen suurin online-mainonnan muoto 21,9 miljardin euron markkina-arvolla, mutta display-mainonta kasvaa nyt sitä hieman nopeammin. Display-mainonta kasvoi edellisvuodesta 14,9 prosenttia, kun taas hakumainonta kasvoi 14,4 prosenttia.

IAB Europen AdEx Bencmark -tutkimus jakaa digitaalisen mainonnan markkinan kolmeen kategoriaan: displayhin, hakumainontaan sekä luokiteltuun ja hakemistoihin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö