MEDIAMAINONTA

M&M 2.2.2017 12:20

Digimainonnan kasvuvauhti tuplaantui - Facebook-mainonta kasvoi kolmanneksella

Digimainonnan panostukset kattoivat viime vuonna lähes kolmanneksen koko mediamainonnan panostuksista.

Digimainonnan kasvu jatkui vahvana vuoden 2016 loppuun saakka ja kasvuvauhti lähes tuplaantui 12,6 prosenttiin edellisvuoden 6,8 prosentista, selviää Kantar TNS:n tuoreesta raportista.

Digimainontaa käytettiin yhteensä 324,4 miljoonaa euroa. IAB Finlandin mukaan digimainonnan kaikki osa-alueet kasvoivat.

Eniten mainosrahaa käytettiin hakumainontaan, yhteensä 100,2 miljoonan euron verran, mutta kasvu on tasaantunut ja oli 4,8 prosenttia.

Vahvinta kasvua nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 29,9  prosentilla ja johon käytettiin yhteensä 41,3 miljoonaa euroa. Saman verran kasvoi myös mobiilimainonta, johon panostettiin yhteensä 24,3 miljoonan euron verran.

In-stream-videomainonta kasvoi 17 prosentilla, ja siihen käytettiin 17,9 miljoonaa euroa. YouTube-mainonta kasvoi 18,2 prosenttiin ja saavutti 7,8 miljoonan euron panostukset.

Suuret kansainväliset toimijat vievät digimainospoteista tällä hetkellä 46 prosenttia ja kansalliset toimijat 54 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö