Digimainonta

M&M 9.5.2017 14:56

Digimainonnan osuus ennätyslukemiin

Colourbox
Digimainonta houkuttaa mainostajia yhä enemmän. Kuvituskuva.

Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana digimainonta päätyi ennätykselliseen 32,3 %:n osuuteen 256,4 miljoonan euron kokonaismediapanostuksista.

Tulos mukailee IAB Finlandin tiistaina julkistaman tiedotteen mukaan trendiä, jonka mukaan mainostajien panostukset suuntautuvat entistä vahvemmin digimedioihin.

Mediapanostukset printtimedioihin vähenivät edellisvuodesta 4 prosenttiyksikköä ollen 34 prosenttia ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 3 prosenttiyksikköä päätyen 61 prosenttiin kokonaisuudesta. Ulkomainonta jatkoi 5 prosentin tasolla. 

Suuret kansainväliset mediajätit Google, Facebook ja YouTube kattavat puolet, 49,5 prosenttia Suomen digimediapanostuksista ja 16 prosenttia kokonaismediapanostuksista. Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 prosenttia digimainonnasta ja 14 prosenttia mediamainonnan kokonaisuudesta.

"Kansainvälisten mediajättien markkinaosuuden kasvu antaa suomalaisille toimijoille hyvän syyn yhdistää osaamistaan ja katsoa uusia kaupallisia mahdollisuuksia avarasti. Tämä on myös IAB:n toiminnan ytimessä" toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.

Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 82,7 miljoonaa euroa eli reilu 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua näyttävät Facebook, 37,6 prosentilla sekä natiividisplay-mainonta 45 prosentilla.

In-stream videomainonnan (mainonta videosisällön mm. netti-tv:n sisällä) ja mobiilimainonnan kasvu näyttää tasaantuneen alkuvuoden aikana. Perinteinen display-mainonta piristyi ja kasvua kertyi 5,4 prosenttia. Viime vuoden samalla jaksolla display-mainonta oli vielä laskussa 7,7 prosenttia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö