Mainonta

Maarit Alkula 24.5. 14:14

Digimainontaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 104 miljoonaa euroa – tai enemmän, sillä osa ostamisesta on siirtynyt in-house-toimintoihin

Colourbox

Nopeasti muuttuva digimarkkina ja mainostajien in-house-tiimit asettavat uusia vaatimuksia tilastoinnille.

Vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä raportoidun digimainonnan määrä kasvoi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 2,7 prosenttia 104 miljoonaan euroon. Mediamainonnan kokonaisuus oli 266,3 miljoonaa euroa eli 0,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tiedot perustuvat IAB Finlandin kvartaalitietoihin ja Kantar TNS:n kuukausiseurantaan.

Kuva: IAB Finland / Kantar TNS

 

Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 prosenttia, ja sen markkinaosuus kasvoi yhdellä prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen kvartaaliin.

Kuva: IAB Finland / Kantar TNS

 

Nyt raportoidun hakumainonnan määrä oli tämän vuoden ensimmäisellä kvartaalilla 35,9 miljoonaa euroa, ja kasvua kertyi 1,7 prosenttia verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 22,1 miljoonan euron panostus, eli 6,1 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Ostamisen tavan murros vaikeuttaa vertaamista

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. IAB huomauttaa, että suurimpien mainostajien in-house-toiminnot ovat kuitenkin merkittävästi lisääntyneet, eivätkä nämä luvut näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa oikein.

"Hakusanamainonnan luvut on kerätty hyvin vertailukelpoisilta toimistoilta (ostajilta) kuten aiempinakin vuosina. Saatujen vastausten perusteella näyttää, että kasvu joidenkin ostajien keskuudessa on hiipunut. Uskomme, että osa ostamisesta on siirtynyt kyselyn ulkopuolella oleviin toimistoihin ja mainostajien in-house-tiimeihin, joten oletamme todellisen kasvun olleen raportoitua lukua suurempi", kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala tiedotteessa.

Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa, joten vuoden 2019 luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2018 lukujen kanssa.

”Tarkan markkinatiedon kerääminen ei näytä nyt onnistuneen vuoden ensimmäisellä kvartaalilla. Toimialan osapuolten täytyy hakea ratkaisuja raportoinnin kehittämiseen tiiviissä yhteistyössä", Takala sanoo.

IAB Finland kerää tiedot haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostuksista kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto VoittoDagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta ja Medialuotsi. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö