Teknologia

Laura Kukkonen 6.6.2017 12:23

Digiprofeetta David Shing: "Data ja luovuus tarvitsevat toisiaan"

Antti Mannermaa
New Yorkissa vaimonsa ja 12 viikkoa vanhan tyttärensä kanssa asuva David Shing tunnustautuu Jopo-faniksi. Hän rullaa suomalaismerkin pyörällä myös kotikaupungissaan.

Brändit kilpailevat kaiken tarjolla olevan sisällön kanssa digiympäristössä, sanoo AOL:n digiprofeetta David Shing. Siksi tarvitaan uusia keksintöjä ja rutkasti luovuutta.

AOL:n digiprofeetta David Shing ennusti vuosia sitten, että siirrymme unfriend- ja unfollow-maailmaan. Hän tarkoitti sitä, että sosiaalisen median käyttäjät alkaisivat rajata omaa avointa verkostoaan niin, että brändit tai ei-halutut henkilöt eivät enää olisi osa sitä.

"Olin väärässä. Nyt elämme suljettujen verkostojen aikaa. Käyttäjät sallivat vain valitsemansa ihmiset omaan verkostoon", Shing sanoo ProCom-päivässä Finlandia-talolla.

Esimerkiksi kuvapalvelu Instagramin nuorista käyttäjistä suuri osa pitää tilinsä yksityisenä. Osa heistä seuraa itse suosikkibrändejään, mutta brändit eivät voi nähdä yleisönsä some-käyttäytymistä.

Mainostajien ja brändien haaste on päästä sisäpiiriin tai luoda sellaisia tarinoita ja sisältöjä, joita yleisöt haluavat vapaaehtoisesti kuluttaa. Shing puhuu viestinnästä heimojen ja yleisöjen yleisöjen kesken sekä siitä, että brändien täytyy tunnistaa ihmisten tarpeet ja luoda niiden pohjalta brändikokemuksia. Teknologia on työkalu, jonka avulla voi mullistaa liiketoimintaa, mutta myös tehdä parempia sisältöjä.

"Data ja luovuus asuvat yhdessä. Toista ei ole ilman toista", Shing sanoo.

Australiasta, 12-henkisestä kiinalaiskatolisesta perheestä lähtöisin oleva Shing matkustaa maailmalla levittämässä teknologian ja luovuuden sanomaa. Tiistaina järjestetystä ProCom-päivästä hän lentää suoraan Kööpenhaminaan ja on takaisin Suomessa jo keskiviikkona.

Teknologiasta selvästi innostuva Shing kertoo tekevänsä 90 prosenttia työstään älypuhelimella. Hän kantaa reissuillaan yllään useita puettavia teknologialaitteita, kuten älykelloa. Lisäksi hänellä on mukanaan tablettilaite, kannettava tietokone ja useat kuulokkeet.

David Shingin vinkit onnistuneeseen brändiviestintään:

  1. Myy sydämelle, jotta voit myydä aivoille.
  2. Poista brändistä rönsyt, keskity olennaiseen.
  3. Lisää kokeiluja, tee siitä hauskaa.
  4. Lakkaa ajattelemasta markkinointia reaaliaikaisena. Tee siitä relevanttia.
  5. Keskity tarinankerronnassa enemmän tarinaan kuin kerrontaan.

"Haemme teknologiasta keveyttä, mutta kaikki nämä laitteet painavat yhteensä enemmän kuin koskaan", Shing sanoo.

Näkeminen on tällä hetkellä tärkein markkinoijaakin koskettava aisti. Tuijotamme ruutuja niin paljon, että pian meillä kaikilla on Shingin sanoin "teknologianiska", tech neck. Visuaalisuuden lisäksi luovien tekijöiden tulisi kiinnittää huomio ääneen ja liikkeeseen.

Shing näkee ääniohjattavien laitteiden yleistyvän ja helpottavan ihmisten elämää. Kenties laitteita ei tarvitsisi kantaa käsissään kaikkialla, kuten nykyisin. Seuraava haaste on myös saada sovellukset ja laitteet vuorovaikutukseen keskenään. Shingin mukaan nyt pitää siirtyä esineiden internetin sijaan ajattelemaan kaiken internetiä, joka mahdollistaa eri järjestelmien yhteistyön.

"Sisällön kysyntä ajaa laitteiden kysyntää", Singh kertoo.

Sisältöjen tekemisessä tarvittavan luovuuden taas ei pidä missään vaiheessa rajoittua vain käytettävissä oleviin kanaviin.

Shing kehottaa brändejä ja yrityksiä lopettamaan ajattelun innovaatioista. On aloitettava keksintöjen tekeminen, eli aidosti uuden luominen.

"Brändit ovat toimineet mukavuusalueella jo pitkään. On epämukavuuden aika."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö