Muoti

Laura Kukkonen 13.11.2018 14:13

Digivaatemallisto muistuttaa kertakäyttömuodin haitoista

Carlings
Kuvassa oikealla oleva Perl poseeraa Carlingsin Neo-ex-malliston vaatteissa.

Norjasta ponnistava katumuotiketju Carlings lanseeraa digitaalisen vaatemalliston.

Nuoriso on herännyt vaateteollisuuden ympäristövaikutuksille. On siis aika, että nuorille vaatteita myyvät ketjut ottavat myös vastuuta pikamuodin aiheuttamista ongelmista.

Farkkuihin ja muuhun katumuotiin erikoistunut Carlings haluaa osoittaa, että se tiedostaa ongelman. Carlings järjestää markkinointitempauksen, jossa se myy ainoastaan digitaalisessa muodossa olevan malliston vaatteita.

Neo-ex-mallisto mahdollistaa jatkuvat ja toistuvat päivän asu-, eli #ootd-julkaisut sosiaalisessa mediassa ilman, että omaa vaatekaappia pitäisi täyttää uusilla, vain hetken ajan käytössä olevilla vaatteilla ja asusteilla.

Carlings on ryhtynyt kehittämään digitaalista vaatemallistoa tekoälyn avulla luodun, japanilaisen Instagram-vaikuttajan Perlin kanssa.

"Uudella online-muodin kannanotolla toivomme herättävämme keskustelua ympäristömuutoksista ja siitä, mitä muoti voisi olla digitaalisessa tulevaisuudessa”, Carlingsin toimitusjohtaja Ronny Mikaelsen sanoo tiedotteessa.

Malliston tuotteita voi hankkia Carlingsin verkkokaupasta. Kun asiakas on valinnut haluamansa tuotteen, hän voi ladata palveluun kuvan poseerauksesta, johon haluaa kyseisen vaatteen päälleen. Palvelu sovittaa vaatteen kuvaan niin, että se näyttää siltä, kuin kuvassa näkyvällä ihmisellä olisi oikeasti vaate yllään. Tämän jälkeen asiakas saa kuvan omakseen ja voi jakaa sitä sosiaalisessa mediassa mielin määrin.

Mallisto tulee Suomessa myyntiin 15. marraskuuta. Kaikki myyntituotot lahjoitetaan WaterAid-hyväntekeväisyysjärjestölle, jonka tavoitteena on tarjota vettä, viemäröintiä ja hygieniapalveluja niitä tarvitseville. Tarkoituksena on tuoda näkyvyyttä tosiasialle, että vaateteollisuus kuluttaa valtavia määriä vettä.

"Olemme inspiroituneet pelimaailmasta, joka on aina askeleen edellä", Carlingsin markkinointipäälikkö Ingeline Gjelsnes sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö