Etelä-Karjalan Aasia-asiantuntija Ding Ma auttaa maakuntaa löytämään uuden idän ihmeen. Venäjän sijaan katseet ovat kääntyneet kauemmas Aasiaan.

29-vuotias Ma on tehnyt jo ison työn maakunnan oman Aasia-strategian parissa. Tavoitteena on lisätä matkailua ja investointeja, koulutusvientiä ja -yhteistyötä sekä yritysten vientiä. Tarkoituksena on nostaa Etelä-Karjala kansainväliseksi edelläkävijäksi sekä lisätä alueen arvostusta ja tunnettuutta myös Suomessa.

Merkittävin rahallinen mahdollisuus on investoinneissa, joita on tarkoitus houkutella alueelle 100 miljoonan euron edestä vuoteen 2021 mennessä. Kiinalaisten, japanilaisten, eteläkorealaisten ja vietnamilaisten matkailijoiden houkuttelu on merkittävä osa Aasia-työtä. Kiinalaisten yöpymisten määrä pitäisi tuplata joka vuosi.

Ma kehuu, että Saimaa tarjoaa paljon mahdollisuuksia aasialaismatkailulle. Järvialueella voi risteillä, kalastaa, mökkeillä ja golfailla. Saimaannorpankin voi valjastaa matkailuvaltiksi samalla tavalla kuin kiinalaiset ovat tehneet pandalle.

"Saimaannorppa on harvinainen, mutta sen voi bongata kesäisin melko hyvin, jos tietää oikeat paikat. Norpan ympärille voi rakentaa kiinnostavan tarinan, kuten revontulista. Japanilaiset esimerkiksi uskovat, että revontulet tuovat onnea", Ma kertoo.

video

Lappeenrantaan kotiutunut Ma aikoo tehdä Saimaan alueesta aasialaismagneetin. Etelä-Karjala voisi olla Kiinan-matkailijoiden kolmas kärkikohde Lapin ja pääkaupunkiseudun lisäksi. Houkuttelevuus syntyy myös asukkaiden ja palveluntarjoajien asenteesta. Eteläkarjalaisten puheliaisuus, ystävällisyys ja kuuluisa karjalainen vieraanvaraisuus ovat alueen vahvuuksia.

"Lappeenrannassa voi keskustella aivan vieraan ihmisen kanssa arkisista asioista. Emme voi pakottaa asukkaitamme olemaan ystävällisiä tai ottamaan turisteja erityisesti huomioon. On hyvä, jos se tapahtuu luontevasti."

Lue lisää Ding Man taustoista sekä Etelä-Karjalan markkinoinnista tuoreesta Markkinointi & Mainonta -lehdestä 9/2018.