Sisältömarkkinointitoimisto Dinglen pitkäaikaisena toimitusjohtajana ja yhtenä yrityksen perustajista tunnetuksi tullut Juho Jokinen, 40, aloittaa luovan toimiston Luovan Työmaan hallituksen puheenjohtajana.

Aller Median ostettua Dinglen Jokinen johti ja kasvatti kolmen toimiston kokonaisuutta, keräsi kokemusta yrityskaupoista, sparrasi yksiköiden vetäjiä ja kehitti markkinointipalveluja pohjoismaisella tasolla.

Nyt Jokinen palaa sorvin ääreen vuoden sapattivapaalta. Kolmen pienen lapsen isälle vuoden mittainen välitauko ruuhkavuosien keskellä oli suunniteltu elämänvaihe. Nyt on jälleen aika kääriä hihat.

Jokinen toteaa Luova Työmaan olevan perinteikäs, yli 20 vuoden ikäinen toimisto. Ulkopuolelta tulevana hallituksen vetäjänä hän arvioi katsovansa asioita tuorein silmin. Dinglen ruorissa vietetty aika on puolestaan tuonut mukanaan rutkasti osaamista ja ymmärrystä digitaalisista alustoista.

”Dinglen aikana me saimme asiakkaat lähtemään aivan uudelle alustalle, jota he eivät olleet aikaisemmin kokeilleet. Teknologian kehittyessä uusia alustoja tulee koko ajan lisää. Ketterästi reagoiva ja rohkea toimisto voi tuottaa asiakkaalle jatkossa enemmän lisäarvoa”, Jokinen toteaa M&M:lle.

Uusi tavoitteellinen hallitustyöskentely on Luovan Työmaan toimitusjohtajan Juha Mikkilän mukaan yksi yrityksen keinoista ottaa laajempi ja vastuullisempi positio asiakkaiden menestyksessä.

"Aiomme ottaa entistä tärkeämmän tontin markkinoinnin ja viestinnän kentässä. Haemme kasvua ja kannattavuutta osaamisellamme. Tällaisina aikoina onnistuvat rohkeat, aiomme kuulua siihen joukkoon”, Mikkilä toteaa tiedotteessa.

”Näissä markkinoinnin poikkeusoloissa Juhon mukaantulo Työmaan tiimiin osui nappiin. Saimme aimo annokset syvää strategista osaamista kirittämään ja haastamaan tekemistämme. Toimarina sain myös tärkeän keskustelukumppanin päätöksentekoon”, Mikkilä jatkaa.

Luova Työmaa on valtakunnallisesti palveleva luova toimisto. Yli 20 vuotta Oulussa ja Helsingissä toimineen toimiston asiakkuuksia ovat muun muassa Designtalo, Ponsse, Arina, Rakennusteho, Arctic Blue Gin, Oulun kaupunki, Kastelli-talot, Proventia sekä Vingruppen.

Monta eri roolia

Juho Jokisen nimi on viime aikoina vilahtanut pienen tauon jälkeen myös Markkinointi & Mainonta -lehden artikkeleissa pariin otteeseen.

Jokinen perusti vastikään entisen kollegansa Ville Tolvasen kanssa Virtual Activist -nimisen yrityksen, jonka tarkoituksena on auttaa virtualisoimaan yritysten prosesseja sijoittamalla omaa aikaa ja pääomaa.

Jokinen ryhtyi myös B2B-markkinointitoimisto The F Companyn neuvonantajaksi. Jokisen mukaan työ- ja yrityselämän virtualisoitumiseen kuuluu se, että yhä useammin asiantuntijan työt jakautuvat useampaan rooliin ja tehtävään.

Lisäksi Jokinen toimii kuopiolaisen Talentree Oy:n hallituksessa sekä sijoittajana muutamassa eri startupyrityksessä.

”Pyrin laittamaan oman osaamiseni mahdollisimman hyödylliseen käyttöön. Ja silloin, kun tämä osaaminen on mahdollisimman hyödyllisessä käytössä, se tarkoittaa, että myös jakajia on useampia”, Jokinen sanoo.

Hallituksen puheenjohtajana Jokinen toimii Luovan Työmaan johdon sparraajana ja kehityksen varmistajana sekä vauhtikoirana.

”Jatkuva markkinan analysointi ja seuraaminen ovat avuksi kaikissa eri tehtävissäni. On mahdotonta sanoa, miten aikani jakautuu tuntimääräisesti. Sen voin kuitenkin sanoa, että aikaa vielä riittää”, Jokinen naurahtaa.

Dingle perustettiin aikanaan muutama kuukausi sen jälkeen, kun finanssikriisi laittoi kotimaisen teollisuuden tilaukset hetkessä nolliin ja ajoi samalla monen yrityksen markkinointipanostukset alas. Vastaavaa ilmiötä on saatu todistaa koronakriisin aikana.

Jokisen kokemukseen perustuva ohje panostuksiaan ja niiden laajuutta pohtiville markkinointipäättäjille on selkeä. Nyt jos koskaan kannattaa avata kukkaron nyörit, jos se suinkin on mahdollista.

”Kriisin keskellä markkinoivat yritykset hyötyvät kahdella eri tavalla. Ensinnäkin markkinointi on halvempaa, koska osa yrityksistä on joutunut pakon sanelemana painamaan stoppia ja on tehnyt niin tyhmyyttään eli liiaksi varmistellen.”

”Toisekseen tällaisena aikana ihmiset etsivät uusia tapoja tehdä asioita. Silloin uusia palveluja ja tuotteita voidaan kokeilla herkemmin ja viesti menee paremmin. Tämä edesauttoi aikanaan myös Dingleä kasvamaan. Kriisin keskellä jaetaan markkinaosuuksia”, Jokinen sanoo.